|
Pustar nu ut efter att ha gjutit färdigt de 6 plintarna. Utan betongblandare hade det inte gått. Nu hade jag hela tiden en säck på gång i blandaren medans jag fyllde rören. Det var två månader sen jag grävde ner rören och de hade tagit en del stryk av snö och regn. En tips är att direkt täcka rören med plast för att hålla dem torra om man inte kan gjuta. Jag tillverkade ett rör av en bit avloppsrör i plast (10cm diameter) och en koppling mot grövre rör i ena änden som tratt att fylla genom. På det sättet kunde jag fylla rören nerifrån och upp.
Jag fyllde de 80 cm djupa rören 20-30 cm i taget, packade med en stadig stolpe och lämnade i första vändan utrymme för nedgjutningsjärnen. Och fyllde sedan i andra vändan upp hela röret. Det visade sig förstås att det inte var helt lätt att sedan trycka ned järnen, jag hade varit lite väl ordentlig med betongblandningen, en lite lösare blandning utan inblandning av makadam på toppen hade varit bättre samt mer noggrann med att verkligen lämna utrymme för hela nedgjutningsjärnen. Det var lite panik innan jag fick ned det hela på plats. Jag var i alla fall klar på en dryg timme, väl inom den 2-timmarsgräns som man har på betong. Lite är jag påverkad av min pappa som var konstruktör och ansvarade för bygget av Svampen i Örebro: "snåla med vatten när Du blandar, och slösa med vatten när betongen härdar". Är glad över att det bara var sockeln som skulle på plats.
Nu är i alla fall sockeln på plats, med diagonaler exakta på millimetern och alla sidor i våg. Och första turen med eftervattning är avklarad. Så nu börjar planeringen av monteringen. Jag har insett att man behöver mycket fästen i växthuset, så jag har köpt 50 extra uppsättningar rostfria bult och mutter på Biltema för en hundralapp som jag tänker förmontera i väggar och tak för att kunna använda vid behov.
Erik
Redigerat av ErikG: 22-05-2008, 20:20
|