Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Spinn på kryddorna!, Finns det någon bra lösning?
          Kee
          Inlägg 22-05-2008, 06:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Upptäckte alldeles nyss att min bergspalm hade fått spinn igen. Och efter att ha gett den sedvanliga kuren med en dusch och sen pyrex på spray (brukar hålla emot ett tag iaf, ska skaffa provado inser jag nu). Så gick jag tillbaka till fönstret och inspekterade kryddorna som står där bredvid och till min förskräckelse ser jag att basilikan också har kryp på sig! Inte i samma omfattning men ändå! Vad gör jag nu? Alla bekämpingsmedel innebär väl att det inte går att äta av kryddorna sen eller? (finns oregano i samma låda men jag vet ännu inte hur det gått för den).

Kan man ställa ut dem på balkongen för att ta kol på krypen eller klarar de av "kylan"? (bor i sthlm) Varken oreganon eller basilikan hade jag tänkt ha ute då jag läst att basilikan är lite känslig när det gäller att bo utomhus i vår svenska sommar. Men jag är villig att testa att ställa den skyddat på balkonggolvet i söderläge om det kan hjälpa!

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kee
          Inlägg 23-05-2008, 12:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Tack för svaren. Lite såna invinklingar jag ville ha! Det första problemet är att oreganon och basilikan sitter i samma låda (typ minibalkonglåda). Men det kanske ändå är dags att omplantera, jag får ta mig en funderare på det där. Jag är så stolt över min frösådda basilika som är över en halvmeter hög!

Det andra problemet är att bergspalmen är samplanterad med en liten monstera (kanske inte så smart i efterhand men man måste ju testa) och det var på monsteran jag såg spinnen först, men troligtvis har de kommit från bergspalmen då min andra bergspalm också är väldigt spinnbenägen.

Jag har ju söderbalkong med full sol hela dagen, tankarna rör sig nu närmast kring att ställa ut växterna (efter ev omplantering av kryddorna så att de inte står i samma låda) på golvet nere vid balkongräcket där det är mest skugga. Situationen med bergspalmen är ju inte lika "allvarlig" då jag kan använda bekämpningsmedel på den även om det vore gött att "avlusa" den en gång för alla om nu en utflytt skulle greja biffen.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon