Tack för svaren. Lite såna invinklingar jag ville ha! Det första problemet är att oreganon och basilikan sitter i samma låda (typ minibalkonglåda). Men det kanske ändå är dags att omplantera, jag får ta mig en funderare på det där. Jag är så stolt över min frösådda basilika som är över en halvmeter hög!
Det andra problemet är att bergspalmen är samplanterad med en liten monstera (kanske inte så smart i efterhand men man måste ju testa) och det var på monsteran jag såg spinnen först, men troligtvis har de kommit från bergspalmen då min andra bergspalm också är väldigt spinnbenägen.
Jag har ju söderbalkong med full sol hela dagen, tankarna rör sig nu närmast kring att ställa ut växterna (efter ev omplantering av kryddorna så att de inte står i samma låda) på golvet nere vid balkongräcket där det är mest skugga. Situationen med bergspalmen är ju inte lika "allvarlig" då jag kan använda bekämpningsmedel på den även om det vore gött att "avlusa" den en gång för alla om nu en utflytt skulle greja biffen.
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|