CITAT (Stella-Polaris @ 24-05-2008, 09:41)

Svenskan har ju under de sista århundraderna förenklats markant.. Vi är inte lika verbala som man var förr....
Gramatiken har blivit torr som en öken. Dativ och Ackusativ är nästan bara att finna i dialekter.. Och då fattar folk inte vad det handlar om eftersom de inte vet vad dativ och ackusativ är.. Oförmågan att förstå en del gamla dialekter och dialektala ord beror ibland på dess mer avancerade struktur än dagens Svenska...
Frasen: Man ur huse. Denna känner alla till, och även dess betydelse, men få kan läsa sig till betydelsen..
Att stavning förenklas allt mer kan vara en följd av den enklare gramatiken.. Det finns helt enkelt mer utrymme till förenklingar. Speciellt då dagens människor ej förstår äldre språkstruktur och därför inte ser några problem med att förenkla.
För ett 10 tal år sedan träffade jag en 84 årig tant på Myrö. Denna ö tillhör Estland och befolkningen var tidigare i stort svenskspråkig. Avskuren genom att bo på en ö, tillhört Sovjet Unionen och aldrig talat med en "Svensk" Svensk. Men vilken häftig Svenska hon hadde...
På min fråga vad de hittade på i ungdomen, när de skulle ha roligt, svarade hon: Vi gingom till Reval
Lägg sedan till att hon var klädd i kängor, kjol, förkläde och klut. Men hon kunde uttrycka sig, på Svenska, bättre än en Svensk. Måhända att få skulle förstå henne.....
Jag kan inte alls hålla med dig om att vi inte skulle vara lika verbala som förr! Vi har minst lika många ord och uttryck i svenska nu som för 150 år sedan, de gamla, åderdomliga orden har ersatts med nya som fungerar för vår svenska vardag. Jag anser inte heller att en ålderdomlig svenska skulle vara bättre svenska än som du kallar det en "svensks" svenska. Vårt språk utvecklas, till det bättre. Varför en förenklig av grammatiken skulle vara dålig förstår jag inte heller. Vissa dialekter klarar inte ens av att skilja på genitiv och nominativ...
Men visst är det häftigt att vår gammelsvenska lever kvar på platser runtom i världen, inte bara i Estland utan även i exempelvis USA och Ukraina! Här lever vår gammelsvenska kvar i dialekter som t.ex. diftongerna i gotländskan eller älvdalsmålet som ligger väldigt nära fornsvenska.