Lådan hade jag redan lutad lite bakåt, fick den levererad upp på baksidan. (Ett tips för er som väntar på leverans: lastbilen har en kran som når 6-7 meter ut, så jag fick honom att köra upp på cykelvägen som går bredvid huset och svänga upp lasten där.)
Nu fullföljde jag ändå min tanke att lyfta glasen uppåt, men jag förstår att det inte är lika lätt med de grejor som Williab skickar med. Handlar man för över 20.000 kronor borde man kunna förvänta sig lite mer än leksaksverktyg.
PICT1398.JPG ( 686.21k )
Antal nedladdningar: 93 Som synes har jag två rejäla trepunkts vaccumsugar för att lyfta glasen (inhandlade på Biltema, artnr 20-832, 69,90 kr st. Rekommenderas!!!). Jag var lite inne på att glasen skulle kunna röra sig åt andra sidan, men en inventering av husets städverktyg löste det hela.
Så nu har hustrun och jag monterat upp växthuset, glasat runt om, lagt på två takskivor och suttit och myst lite i kvällssolen med ett glas vin före middagen. I morgon är det resten av taket som skall sättas på plats. Kan också konstatera att vi också verkar få några glasskivor över, bl. a 2 lite smalare och halvlånga som inte kommer att platsa någonstans, samt en extra uppsättning glas till fönsterdelen.
Något som gjorde oss lite konfunderade var de dubbla respektive enkla gummilisterna. Vi antog glatt att de enkla gummilisterna skulle användas i hörnen där det bara var ett glas att täcka, men sen tog listen slut när vi kom till framsidan och verkligen behövde listen för glaset bredvid dörren. Skall det vara dubbellist i hörnen, eller skall vi klaga hos Williab?
Ett råd till dem som glasar är förutom att använda sig av ordentliga lyftar att ta framsidan sist. Det är lite knixigt att få in glasen, och då är det bra om man inte börjar där.
Annars gick det över förväntan. Vi mätte lite diagonaler, men fick det aldrig att stämma, så vi övergick att kontrollera hörnstolparna med vattenpass och vinkelhake.
Det var däremot bra att vara två för monteringen av glasen. Vi lossade på väggstöttan där glasen skulle in så att det gick att vinkla lite åt sidan. Min fru skötte det, medan jag bar glasen och styrde in det på plats. Ensam hade jag aldrig klarat det, sen är det ju också kul att göra något tillsammans
Vi har också plockat in totalt 100 rostfria bultar och muttrar i rännorna före montering för att kunna eftermontera hyllor och annat som man vill ha. Därmed borde vi kunna reducera behovet av twist-in bultar till ett minimum. Som mest är det ändå bara 5 st i sidostolparna efter lånsidorna, och där kommer ändå de flesta att gå åt.
Erik
Redigerat av ErikG: 24-05-2008, 20:36