Jag har förberett med el och vatten genom att dra ut bägge i ett kabelskyddsrör (gult). Elledningen valde jag för säkerhetsskull en EKKJ-kabel som är godkänd för att grävas ned i jord som den är. Därmed skall det vara OK att dra den ihop med en vattenledning (PEM-rör). Sen rådgjorde jag med min bror som varit elektriker och hans kommentar efter lite funderande var: "Ja. det är ju inte fel, men det är inte heller helt rätt, för de gula rören anser sig elektrikerna ha ensamrätt till, och där skall ingen annan dra ledningar."
Min tanke är att dra upp ledningen efter husets yttervägg, gå igenom väggen ovanför en befintlig invändig väggkontakt, och ansluta till den med en strömbrytare emellan (och ett otvändigt eluttag på utsidan, det gäller att passa på!). Min brors förslag var att också lägga till en jordfelsbrytare. Att jag redan har en i huset spelar ingen roll, blir det något fel slipper jag att strömmen i hela huset slås ut. Detta har förstås Din sambo full koll på, så detta är bara lite kommentarer till er andra.
Erik
|