Mina fiskar är tillbaka!
Allihop!
De försvann förra fredagen, efter ett flera timmar långt besök av (ätande) gräsänder. Förmodligen blev de så rädda att de mer eller mindre gick i ide. Jag har letat och letat, till och med vadat i dammen och känt ner bland stenblocken där de små brukar gömma sig för att ev försöka skrämma fram dem, men inte sett minsta skymt av dem, inte minsta lilla rörelse. Så jag var helt säker på att dammen var tom (och har gråtit en skvätt över det...)
Men i förmiddags såg jag plötsligt en rödaktig skugga som rörde sig djupt nere i dammen, och så en till.... Jag sprang efter fiskmaten, och inom fem minuter var hela stimmet framme och härjade som vanligt vid matbordet. Vad jag kunde se var allihop där. Lycka!!! Fortfarande är de skygga, men guldidarna har börjat patrullera igen, och slår då och då - vilket ljuvligt ljud när det varit tyst så länge!
Så nu lägger jag ner projekt hägerstopp. Det har ju inte varit någon här. Och att kråkorna och skatorna badar i kanten är tydligen inget större problem heller. Nu kommer det ju dessutom att bli tillökning, eftersom jag har beställt nya fiskar.
Jag är så glad - och så konfunderad. Är det någon som har varit med om något liknande?