CITAT (Fågelvägen @ 25-05-2008, 10:16)

flaxss, jag funderade över din kommentar
"samma lera bara olikt arbetad lera".Hoppas det finns en geolog här i forumet! Består inte leran av olika bergarter, nermalda till minimal kornstorlek för ...

rätt länge sedan? Då kanske det finns lera med olika sammansättning av mineraler, typ sån med mer eller mindre kalkhalt till exempel?
fast även om det är olika bergarter så är det väl ändå samma storlek på kornen . den blir ju ändå kompakt . det låter ju rätt logiskt när man tänker på det att den leran man hittar längre ner har man inte arbetat till att bli en fin odlingsbar och bördig lerjord som är kornig och ''uppblandad'' . men bearbetar man den andra leran så blir den ju också bra till slut . när jag skrev samma lera menade jag nog mer samma ''typ'' av lera men inte samma sort av lera . visst det finns olika sorters lera med diverse innehåll men från grunden är dom ju ändå inte så bra att odla i om man inte arbetar den . finns ju lera med mer humus i och lera med mer mineraler i och lera med mer sand i men alla dom har ju också blivit påverkade . jag skrev ju ett arbete i skolan om lera synd bara att jag inte har det framför mig nu .
vad tror du ?? ,, tänker jag rätt
Redigerat av flaxss: 25-05-2008, 10:31