CITAT (Magdis @ 24-05-2008, 21:04)

Samma här. Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle få något för att jag återlämnar det som tillhör någon annan.
Skulle aldrig heller förvänta mig hittelön, det är för mig en självklarhet att lämna tillbaka ändå. Det handlar ju om ens eget samvete, jag skulle inte med gott samvete kunna behålla nåt jag hittat.
Jag glömde min väska i en kundvagn på Coop för några år sen, ett par hade lämnat in den och även lämnat en lapp med namn och adress. Då tycker jag det känns som att man begär/fiskar efter hittelön, de hade ju kunnat ringt själva eftersom körkort m.m. fanns i väskan. Jag hade aldrig ens lämnat en lapp, jag hade bara sett det som min "plikt" att lämna in väskan i receptionen ändå. Nu lämnade de trots allt in den och jag var väldigt tacksam för det så jag skickade en stor fin bukett

som tack för hjälpen, det tycker jag är nog.
När jag var ung hittade jag en tom plånbok i en gränd en gång. Ringde numret och en kille kom och hämtade plånboken och var jätteglad att han fick tillbaka den. Jag fick 50 kr i hittelön (mycket på den tiden) och jag och brorsan hyrde Nintendo 64 en hel helg

Det är ett fint minne.
Sen kanske det inte alltid är möjligt för den som tappar något att lämna hittelön, alla har inte pengar till det.