Jag tycker trots allt man skall ha "cred" för att man lämnar in värdefulla, särkilt om man gör sig en massa besvär. Svårt att se det som en självklarhet att lämna in när man inte får någonting för det. Samtidigt är det ju kriminellt att ta saker som inte tillhör en själv. Och så vill jag ju behandla andra som jag själv vill bli bemött. Därför agerade jag som jag gjorde och lämnade in. Hade jag tappat en plånbok hade jag inte velat att den som hittade den skulle behålla den.
Men jag kan inte låta bli att göra ett tankeexperiment: Om jag faktiskt hade behållit plånboken, eller tagit pengarna och lämnat in plånboken. Då hade jag på ett sätt varit en fri man. Jag hade varit fri från den eventuella negativ energi, som kunnat drabba mig i händelse av att jag själv tappar min egen plånbok i framiden och inte får tillbaks den. Det vill säga, jag då hade inte kunna gå och irritera mig på oärliga människor som snor saker, eftersom jag själv var likadan. Jag hade kunna släppa saken och leva vidare, i trygg vissdom om att vi alla är ena tarvliga varelser som traskar omkring härnere på vår jord. Som sagt, ett tankeexperiment bara. Alltså ingen uppmaning till allmänt kriminellt beteende! Nästa gång jag hittar något som tillhör någon annan kommer jag trots allt lämna tillbaks den grejen. Kanske ägaren är en rik, vacker och generös kvinna i sina bästa år som vill gifta sig med mig!