CITAT (Eva i Skåne @ 11-11-2007, 12:44)

Jag använder också kryddorna om de luktar och ser ut som de ska.
Vad försämras/förstörs i socker om det får stå i 10 år? Det finns kanske nåt som jag inte känner till, men jag har aldrig hört att det blir kryp i socker.
Om du tittar efter på ditt sockerpaket så tror jag att du kommer att finna att just socker inte har något Bäst Före-datum, utan precis som du säger håller det sig i praktiken obegränsad tid.
CITAT (Netha @ 10-11-2007, 23:25)

För ett tag sedan då jag gjorde pizza... såg jag på Oreganoburken, att den passerat bäst före med 5 år 8 mån!
Tog då en titt på alla kryddburkar... hittade malen Vitpeppar som gått ut i maj 2003 och malen Kanel som borde kasserats i mars 2005.
Alla dessa funkar fortfarande... möjligen har Oreganon tappat lite, men kanel och vitpeppar är helt OK.
Kollar ni kryddhylla/skåp och kasserar allt som passerat bäst före datum?
Jag hade möjligen gjort så att jag köpt nya när jag kom ihåg, och sen kastat det gamla, och då för att gamla kryddor tappar i smak. Den lilla tian kan jag unna mig för att det skall vara så nyanserad arom som möjligt! Men det får ju röra sig om flera år, någon proaktiv rensning kör jag inte med, det är bara trams. Mer om det är en burk som börjar se lite gammal och skabbig ut, eller om man kan hiva in skedvis med chilipulver i munnen utan att det känns.