Jo, det är klart att det är farligt med många besprutningsmedel, speciellt i stora mängder. Men då bör man som sagt tänka på de som jobbar i odlingarna och kräva obesprutade grödor!
De mängder vi får med frukten är försumbara jämfört med vad jordbruksarbetarna får i sig, med cancer, missbildade barn och gud vet allt som följd.
Till våra komposter kommer mikroskopiska mängder av bekämpningsmedel. Det vi sköljer av kommer ut i sjöar och vattendrag. Allt vi inte skalar, äpplen, jordgubbar osv. kan ha gifter på ytan, som vi inte kan skölja av. Speciellt sånt som importerats.
Men, hela tiden, det vi får hit är alltid bråkdelar av vad arbetarna utsätts för.
Och sedan tillkommer alla utsläpp som transporterna från andra sidan jorden orsakar. Och skövlade regnskogar, och...
Så, för oss själva, men framför allt för dom som odlar våra frukter och grönsaker, så tycker jag vi ska köpa kravodlat och närodlat.
Det här resonemanget kommer upp med jämna mellanrum och vi skriver alltid lika mycket. Ändå fuskar även jag och köper importerat och vanligt odlat. Men bara när jag inte får tag på närodlat (först) och/eller kravodlat (därefter). Men bananer, kaffe och te köper jag alltid kravodlat, helst även rättvisemärkt. Det är tydligen dom grödor som besprutas hårdast i vanlig odling.
--------------------
Hälsningar Eva
|