CITAT (kerstine @ 26-03-2004, 17:56)
Jag har nog inte förstått skillnaden mellan långskott och vattenskott :blink:
Jag beskar mina träd för första gången förra vårvintern och de svarade alla lite olika. För en del kom det knappt någon vegetativ tillväxt alls, för en del kom det en skur med tunna kvistar längs de grövsta grenarna och för en del blev det ett par långa rakt uppåtpekande skott i toppen. Vad är det för skillnad mellan skotten från de grova grenarna och de från toppen?
Jag har nu, på ett träd hitintills, tagit bort skotten från "grovgrenarna" och behållt de i toppen, jag vill gärna att träden tar fart och blir större. Är det ok väg att gå? Träden är ca 40-50 år gamla och har levt rätt magert så de är inte särkilt stora....
kerstin
Hej Kerstine,
Ett vattenskott är ett nödskott som trädet skickar ut för att snabbast möjligt bilda gren- och bladmassa när det förlorat för mycket av sådant. Det skiljer sig från andra skott genom att det börjar växa efter att trädet förlorat grenmassa, och det gör att grenarna inte får en djup infästning som andra grenar.
Utseendemässigt ser man att det är ett vattenskott genom att
- det växer rätt upp, ofta i grenkragen eller närheten av där tidigare grenar suttit
- har ljusare färg och glesare mellan bladknopparna än andra grenar
- bildar sidogrenar och blomanlag senare än andra grenar (efter fler antal år)
Såsom du beskriver den skottbildning du fått i dina olika träd låter det som att alla är vattenskott; skurar av skott i kvastliknande form, som när de sitter i toppen av trädet blir längre (eftersom äppelträden satsar mest i toppen oavsett vilka grenar det satsar på).
har man en gång fått vattenskottsildning i sitt träd måste man bli vän med dem för att de ska bli färre, och för att trädet ska våga satsa på de starka grenarna (långskotten). Du kan inte ta bort alla vattenskott ett år utan måste behålla de flesta för att minska trädets stress och få det att satsa energin på annat än nybildning av vattenskott. Se
http://www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm.