Kan någon tipsa mig om en buske som är så vacker att man bara måste ha den? Den ska stå i halvskugga bakom en praktrhododendron som blir max 1 meter hög, och busken ska helst bli runt 1,5 meter hög och inte för bred. Ska helst blomma i vitt eller rosa.
Jag har tittat på massor av buskar och det finns många fina. Men ingen jag känt direkt att jag bara måste ha. Jag har funderat på deutzia "Mont Rose", men vet inte hur den ser ut när den inte blommar. Jag vill ha en pärlbuske, men den ska stå soligt. Har funderat på någon syrenhortensia eller vipphortensia, men förstod att bladen kunde bli brända och fula? Har funderat på någon form av olvon, men läste att de fick så mycket bladlöss. Annars finns det ett som heter Shasta som är gudomligt fint, men det blir lågt och brett, vilket är motsatsen till det jag söker. Det står redan en kornell i rabatten som jag hoppas ska bli ett fint träd (cornus florida), så fler korneller blir kanske för mycket. Schersmin ska det inte vara, för det ska vi ha i vår blandhäck.
Vad har jag missat? Konvaljbusken tycker jag inte precis om. Tittade på en klockbuske när jag var och handlade blommor, men den hade väldigt få blad och såg vedartad ut, så den var så ful att jag inte ville köpa den.
Har jag missat någon given kandidat?
--------------------
Skåne, zon 1
|