Tack Cilla att du delar med dig av dina kunskaper!
Päronet står i sthlm/västerort borde vara zon 2, men tomten är rätt oskyddad så det kanske snarare är zon 3. Svartskrumpningen sker för de mesta på de riktigt små karten som faller av (i mängder). En del frukt klarar sig helt opåverkade, en del frukt repar sig men är lite böjda/skrumpna runt det sjuka stället. Äter man ett sådant päron är det som stenigt, men bara vid skrumstället, resten av päronet är sött och jättesaftigt. Bladen får också svarta fläckar men sitter kvar på trädet. Trädet är inte särskilt stort, kanske 3,5 meter och rätt klent byggt, ser ur den synvinkeln inte särskilt gammalt ut. Fast ser man på barken så ser det äldre ut. Kanske har det fått för lite näring och därför stannat i växten? Frukten är gulgrön med rödbrun ton åt solsidan. Mognar rätt tidigt och tål ingen lagring.
Ja jag ska göra som du säger, gå på med viss klumpbeskärning till sensommaren när jag ser hur de svarat på den mkt amatörmässiga beskärning jag gjort de två säsonger de varit i min ägo. Ska också gräva bort grässvålen runt omkring så att träden får i sig lite näring också