Rotskotten är dom små som syns i krukan, och dom flesta andra har som om det är luftrötter. Man ser det inte så bra på bilden, men egentligen ser dom ut som om man borde klippa av alla enskilda "skott" som växer på "stammen" och sätta dom i jord, eller ev i vatten. Men om man gör det, vad händer då med moderplantan ? Jag vill minnas att jag fick en stickling som såg ut som dom jag undrar över, och att den sen helt plötsligt hade fick en blomstänglel och "bebisar" utan att jag riktigt såg förändringen. Eftersom blommorna är vackra och håller sig väldigt länge så vill jag inte göra fel och kanske förstöra den.. Det är en Kalanchoe Fedtschenkoi, antagligen.
Jag gick in och letade bland mina bilder från mars 2007 och hittade den här bilden, och det måste alltså vara moderplantan, och då borde jag kanske våga ta sekatören och försöka ...
Men det där med att toppa rotskotten, är det bara att nypa av bladrosetten som dom har längst ut??? Usch vad jag tycker illa om att vara så tveksam, tur att man kan be om hjälp i såna situationer..
EPSN0243.JPG ( 29.5k )
Antal nedladdningar: 36