CITAT (kira @ 30-05-2008, 12:14)

Mina pioner ,har fler allt från pyttesmå till stora buskar,trivs i soligt läge med lite leraktig jord.Har inte gödslatså mycket endast lite om våren,de vill inte ha färsk naturgödsel,komposterad stallgösel som finns i påsar är bättre.
Man skall inte plantera dem för djupt,rothlsen får inte vara djupare än fem centimeter men o andra sidan går det att fylla på till hösten så inte plantan fryser.
Jag bor i zon IV o mina har klarat av riktigt kalla vintrar med endast snö o det som fallit till marken som marktäckning.
Nu har jag,skrivit o det,köpt en japansk trädpion kommer inte att blomma i sommar men om den överlever vintern är glad för det.
När man planterar örtartade pioner är det 5cm som gäller. Buskpioner har andra krav, framförallt om de är ympade. Har den egen rot planterar man i samma djup som i krukan, men är den ympad, skall ympstället ned c:a 15cm under markytan. Helst skall man dessutom luta den i 45graders vinkel. Då skapar ympen lättare egna rötter och blir då mindre beroende av ympunderlaget. Sätter man ympade buskpioner grundare finns nämligen risken att ympunderlaget ( oftast någon enkel doftpion) skjuter upp egna blad och blommor. På sikt tar den då över och buskpionen dör så sakteliga.
Christer.
Japansk buskpion är i stort sett detsamma som de vanliga kinesiska. Lite andra sorter bara. Har dessutom hört att de skall vara något härdigare, men har ingen egen erfarenhet av dem.