De ligger och lurar nedgrävda i jorden på skuggiga ställen och väntar på att slå till. Lyfte på en liten kruka igår, där under låg 3 mördare och trynade =( För en vecka sedan regnade det hela dagen, när jag var ute i Välaskogen (utanför Helsingborg) med hunden på kvällen var det gott om vuxna bruna sniglar på grusslingan. De var inte så gigantiska som de kan bli, men de var många. Jag såg en svart skogssnigel som parade sig med en brun (de ligger nära längs med varandra och liksom lägger ut "inälvorna" mellan sig). Just den bruna snigeln kanske var en svensk brun skoggsnigel, det vet jag ju inte, men det var ändå knappast en syn som gjorde mig varm om hjärtat =(
Snigelmedlet äts upp i år av råttor och en stor kråka som härjar på kolonin. Att göra fällor gm att lägga stora stenar eller andra tunga platta föremål ovanpå medlet gynnar råttorna, som gräver tunnlar under och rakar rent. Fällor av mindre stenar, brädor, kakelplattor etc är ingen match för kråkan som är stor och stark och allt annat än lättskrämd, den vräker bort hindren och gluffar i sig.
|