CITAT (Eva-Lotta @ 26-05-2008, 09:37)

Frågan är alltså så dum att den inte ens borde ställas och inte förtjänar ett ordentligt svar????
Som jag skrev så har jag läst att man ska undvika lägga citrusskal i komposten pga besprutningen av dem. Detta har jag läst i en bok som handlar om hur man som privatperson kan bidra till en bättre mijö. Och jag väntar fortfarande på ett svar från någon som vet något om detta och inte bara vill ta chansen att vara nedlåtande.
Eva-Lotta
(som faktiskt äter MYCKET citrusfrukter)
Tror inte Kurt ville vara nedlåtande men det är faktiskt lite ironiskt i en betraktares ögon att många bekymrar sig för sin kompost och de egna kompostmaskarna. Många är oroade för att lägga bananskal i komposten med men hur många tänker på att bananer är en av de grödor som kräver mest besprutningsmedel? Att banaer odlas i sydamerika och sydostasien där arbetarna (ofta) hanterar paraquat och andra gifter utan skyddskläder och att många drabbas av förgiftning dessutom skadas den omgivande miljön av gifterna och allt plastemballage som sprids. sen sitter vi hemma och bekymrar oss för komposten.... Tycker det är lite av ett I-landsproblem.
Jag tycker att citrus och bananskal ska komposteras för de gör ingen nytta om de hamnar med brännbart avfall. Hushållsavfall har ofta väldigt hög vätskehalt och gör bara att avfallet brinner sämre.