Sävedalens Plantskola är min absoluta favorit i Göteborgstrakten. Jag har handlat där i över 40 år, först av pappan, nu av sonen, som börjar närma sig de sjuttio. Numera blir det inte så ofta jag kommer dit, eftersom jag bor i Alingsås, men jag brukar göra ett besök där minst en gång om året, och hittar alltid något trevligt. Sist var det en underbar gul magnolia, Elisabeth.
De har jättefint sortiment på buskar och perenner, bl.a. stort urval på olika sorters Magnolia, Japanska lönnar och Rhododendron. Fräscha plantor, trevlig och kunning personal, och oftast billigast i regionen. Så här års börjar det kanske bli lite utplockat, men det gäller ju alla plantskolor.
Tidigare odlade de själva upp sitt sortiment, och man kunde gå ut på ett stort fält och välja sig t.ex. en ovanlig Rhododendron, som därmed var betydligt härdigare än dem man nu köper krukodlade och hårddrivna från Holland. Numera tror jag att den expanderande staden har ätit upp deras odlingsfält, och nyligen hörde jag ett tråkigt rykte att ägaren skulle gå i pension. Det vore verkligen tråkigt om en så fin plantskola skulle läggas ner, men kommunen är säkert ute efter marken, som ju numera ligger väldigt centralt.
--------------------
Viveka i Alingsås
|