|
Viburnum
12-03-2008, 22:44
Vart åker ni helst? Vilken handelsträdgård är bäst? Tips till en som skall handla!!!
Solstorm
12-03-2008, 23:58
Rödbo plantor! Står skyhögt över andra. Stort urval, speciellt på perenner. Kunnig personal. Underbar plats att vara på. I en helt annan division än plantagen och blomsterlandet som mer liknar stormarknader för prylar och inredningsgrejer.
Fast de brukar inte öppna förrän till påsk eller så. Osäker på när de öppnar på våren. Men det är ju ändå i tidigaste laget att plantera ute.
Var ligger Rödbo plantor? Jag har åkt Kongahällavägen många gånger men missat detta! Rödbo ligger väl åt Kungälvshållet men var ligger själva plantskolan?
Lars-Olof Arvids
13-03-2008, 11:55
Jag vet inte hur långt du räknar Göteborgstrakten, men tycker att Tjörns Trädgårdar är väldigt bra. Stort sortiment, kunnig ägare och en mysig "djungelterass" där man kan fika. http://www.tjornstradgardar.se/Olle
Solstorm
13-03-2008, 12:23
Nu ska jag försöka beskriva vägen till Rödbo plantor. Om du kör motorvägen norrut från Göteborg så ta av på första motet till Kungälv. Fortsätt fram till trafikljusen och sväng vänster upp för backen där. Följ vägen en bra bit (några kilometer är det nog), ända tills du kommer till en nerförsbacke mot Nordre Älv. Mitt i backen på höger sida ligger plantskolan.
Det är nog ganska lätt att åka förbi, kör sakta i backen och håll utkik till höger så vill jag minnas att där är några grindar med öppettider på.
Tack för vägbeskrivningen. Ja, i den backen tittar man helst rakt framåt, inte åt sidan. Det är väl därför jag missat det
Österläge
13-03-2008, 19:09
Mölnlycke Garden center är bra! Just nu har de rea på julrosor...
Viburnum
18-03-2008, 15:21
Jag åkte till Tjörns trädgårdar i helgen o sortimentet var katastrof, de hade ju inte enns tagit bort gravsmyckningen ifrån plantskolan. Där fanns ingen vår, o inget sortiment
Lars-Olof Arvids
18-03-2008, 15:42
Det var dåligt!  Inte för att jag ränner där varje dag, men de gånger jag har varit där har jag fått ett helt annat intryck. Olle
Viburnum
21-03-2008, 07:40
Kan varm rekomendera wwww.sarotradgard.se i kungsbacka , de hade ett enormt sortiment träd,buskar,perenner mm. Fick goda råd o tips av landskapsarkitekt,trädgårdsingengör som arbetade i plantskolan ,inte dåligt, dvs kunnig personal. Blev inspirerad och fattig , heh e he:)
Viburnum
23-03-2008, 07:21
Jag har läst en del om Åkrabergs handelsträdgård, har någon erfarenhet? Är det värt besöket, pga ganska lång resa. Tror det ligger utanför varberg någonstans ,va?
Åkraberg har jag ingen erfarenhet av men Särö Trädgård besökte vi ett par gånger förra året. Som du säger Viburnum, det var lätt att bli fattig där Väldigt fina perenner och Austin-rosorna sen! Undrar förresten om dom direktimporterar; det stod Austin på dom gröna plastkrukorna vilket det inte gjorde på Mary Rose som jag köpte på Rångedala.
Inger R
25-03-2008, 21:01
Vår absoluta favorit på växtkusten är Lindhults Plantskola, undefined. Dom har massor av spännande buskar o träd och även en hel del intressanta perenner.
Gillar Åkraberg, åker dit en sväng tidigt på våren och köper sticklingar av fuchsia, pelargon och en massa andra sommarblommor. Det är inte så stort men jag tycker de har en hel del, och väl värda ett besök. De har en bra hemsida där det också står om vad som händer där som när de har fuchsia- och pelargondagar eller tomatdagar. Ligger norr om Varberg, Väröbacka. hälsningar Inglan
Hjälmeskulla strax innanför Kungsbacka har mycket roligt och de är urtrevliga och kunniga.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-03-2008, 09:20
CITAT (Viburnum @ 18-03-2008, 15:21)  Jag åkte till Tjörns trädgårdar i helgen o sortimentet var katastrof, de hade ju inte enns tagit bort gravsmyckningen ifrån plantskolan. Där fanns ingen vår, o inget sortiment Vi var också där och jag blev bara besviken.
Här är ju flera bra förslag, vill själv oxå handla när vintern tar slut, så jag funderar på en heldags rundtur!
Eva i Höga
26-03-2008, 09:39
Jag vill återigen rekommendera Rödbo plantor på norra Hisingen. Stort sortiment, kunnig personal. De öppnar den 10 april efter vinteruppehållet. Då hänger jag på låset!
 Tack för tipset, ska dit och titta (inte köpa  )
Viburnum
26-03-2008, 14:04
Jag skall vara på Rödbo plantskola den 10:e april o kolla sortimentet på träd/buskar/dammprylar. Hoppas det är bra.
CITAT (Eva i Höga @ 26-03-2008, 09:39)  Jag vill återigen rekommendera Rödbo plantor på norra Hisingen. Stort sortiment, kunnig personal. De öppnar den 10 april efter vinteruppehållet. Då hänger jag på låset! Har dom någon hemsida??
Eva i Höga
28-03-2008, 09:54
Tror inte de har någon hemsida, har aldrig sett det. Men ska fråga dem när de öppnar.
Kungälvs gardencenter kan också rekomenderas, har varit mycket både där och på Rödbo. I höstas köpte jag min blodbokshäck genom rödbo plantskola, är jättenöjd. Men Gardencenter är absolut också värt ett besök, duktig personal och bra utbud. Inga dussinsaker, man kan göra riktiga fynd. Ligger i i Rollsbo industriområde.
Eva i Höga
28-03-2008, 11:21
Monica, kan bara hålla med, Gardencenter är bra, man kan verkligen fynda.
Var inte GRÖNA RUM och hälsade på hos Rödbo plantskola en gång på den gamla goda tiden
Eva i Höga
28-03-2008, 18:45
CITAT (aldo @ 28-03-2008, 16:55)  Var inte GRÖNA RUM och hälsade på hos Rödbo plantskola en gång på den gamla goda tiden  Va, det hade jag ingen aning om! Synd att man missar sånt!
CITAT (Eva i Höga @ 28-03-2008, 11:21)  Monica, kan bara hålla med, Gardencenter är bra, man kan verkligen fynda. Visst är det så! Desutom är personalen toppen, det dom inte vet, det tar dom snabbt reda på. Tar gärna in knepiga saker om man ber dom och kommer med mycket goda råd och förslag.
Viburnum
06-04-2008, 08:33
Något nytt tips kankse?
LindaLunda
06-04-2008, 09:03
Hmm.... gillar Nisses växter i Uddevalla. Jättestort utbud på träd,rosor, klematis och buskar. Spännande perenner ! Mycket stor plånbok behövs! Linda
theseraphim
06-04-2008, 09:18
Visserligen ingen plantskola men gjort många fynd på blomsterlandet i uddevalla men som sagt inget jättesortiment på plantskoleväxter men prisbilden är jättebra så man behöver inte få besök av fogden after att man vart där.
Viburnum
06-04-2008, 09:43
Nisses växter är välbesökt..... helt okej ställe.
gunnevi
06-04-2008, 10:34
[font="Garamond"][/font][size="3"][/size] Östen Isacsons Handelsträdgård, Kungsbackavägen 78 i Mölndal, är den bästa i området! Alltid fina, friska plantor och ett mycket stort sortiment. Skyltar med både text och bilder till plantorna.
anne-li i olofstorp
06-04-2008, 11:38
Om man vill åka en bit är Rångedala plantskola utanför Borås väl värt ett besök, utomordentligt sortiment, bra priser och kunnig personal. Mölnlycke Gardencenter eller Landvetter plantskola är också värt att rekommendera. Fast visst finns det fler, t ex precis utanför Gråbo, vars namn jag inte kommer ihåg just nu (för lite Rosmarin), Sävedalen och på marstrandsvägen en rosengård som är helt underbar.
Rödbo gillar jag - det ser anspråkslöst ut, men när man väl kommit in så... Nisses är också trevligt. Henrikssons norr om Stenungsund är inte jättestora på allt, men har bra priser och plantor. Förra året när plantagen sålde tomatplantor antingen som små bleka pinnar eller med färdig frukt för ett par hundra kronor, så kunde de som inte vill dra upp plantor själv, gå dit och köpa lagom stora, kraftiga plantor av ganska många slag. Bästa pris på "Snigelfritt" dessutom. Det verkar vara ett familjeföretag där alla hjälps åt från 5 till100 år. Lite charmigt, tycker jag.
Paeonia Lactiflora
13-04-2008, 18:45
Jag bor också i Göteborg, men kände inte till Rödbo plantskola. Läste att någon/några här på forumet skulle hänga på låset samma dag som de öppnade. Så nu är jag nyfiken om ni shoppat något! Själv ringde jag dit idag och fick reda på att de har öppet alla dagar, på lördag och söndag mellan tio och tre. Ägaren (antar jag att det var) berättade att de har ca 800 olika perenner, allt från svenska fröer, men än så länge "bara" ca 500 olika sorter. Jag planerar att åka dit om fjorton dagar. Ska bli jätteroligt! Man får verkligen många bra tips här. Nu hoppas jag bara på att det snart skapas en tråd om Trädgårdsmässan på Liseberg  ...
Viburnum
27-05-2008, 17:35
jag säger bara www.sarotradgard.se , gå in o titta!!
Jag är imponerad av Björkåsmosse i Gråbo. Och det beror inte på att jag arbetsprövar där, nähä... Men ärligt, ljuvligare miljö och trevlig och kunnig personal får man verkligen leta efter.
Eva i Höga
28-05-2008, 08:21
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 13-04-2008, 19:45)  Jag bor också i Göteborg, men kände inte till Rödbo plantskola. Läste att någon/några här på forumet skulle hänga på låset samma dag som de öppnade. Så nu är jag nyfiken om ni shoppat något Jag är där ca en gång i veckan, det är roligt att bara gå och titta och man lär sig alltid något. Ägaren är duktig och kan berätta mycket. Ännu har jag inte gått därifrån utan att ha med mig ett antal plantor hem. Jag tycker verkligen om Rödbo Plantor.
Viburnum
02-06-2008, 06:36
Var på Rödbo igår. Vilket litet trädgårdskryp in... Fina sommarblommor, roligt sortiment o bra beskrivning på alla växter. Men trädgårdsväxterna var ju inget o hurra för. Och så fanns det ju inga trädgårdstillbehör alls. Jag skall nog ner till Åkrabergs handelsträdgård i varberg nästa helg, verkar spännande. Någon som varit där?
Sävedalens Plantskola är min absoluta favorit i Göteborgstrakten. Jag har handlat där i över 40 år, först av pappan, nu av sonen, som börjar närma sig de sjuttio. Numera blir det inte så ofta jag kommer dit, eftersom jag bor i Alingsås, men jag brukar göra ett besök där minst en gång om året, och hittar alltid något trevligt. Sist var det en underbar gul magnolia, Elisabeth.
De har jättefint sortiment på buskar och perenner, bl.a. stort urval på olika sorters Magnolia, Japanska lönnar och Rhododendron. Fräscha plantor, trevlig och kunning personal, och oftast billigast i regionen. Så här års börjar det kanske bli lite utplockat, men det gäller ju alla plantskolor.
Tidigare odlade de själva upp sitt sortiment, och man kunde gå ut på ett stort fält och välja sig t.ex. en ovanlig Rhododendron, som därmed var betydligt härdigare än dem man nu köper krukodlade och hårddrivna från Holland. Numera tror jag att den expanderande staden har ätit upp deras odlingsfält, och nyligen hörde jag ett tråkigt rykte att ägaren skulle gå i pension. Det vore verkligen tråkigt om en så fin plantskola skulle läggas ner, men kommunen är säkert ute efter marken, som ju numera ligger väldigt centralt.
Bor väldigt nära Sävedalens Plantskola och har glömt av den  i förra veckan råkade jag åka förbi den och vipps så hade jag svängt i på planen (fattar inte hur det gick till). Så fina saker där fanns, så det blev några påsar med mig hem och jag är jättenöjd himla fina plantor  Fattar inte varför jag har åkt till Blomsterlandet som dessutom ligger längre bort  så nu blir det Sävedalens i fortsättningen.
Viburnum
17-07-2008, 19:38
Jo nu har Särö Trädgård öppnat ett trädgårdscafé ,man kunde även äta lunchbuffé där, råvarorna var ekologiska och även nyttiga!!  Utanför caféet plockade vi blomsterbuketter på friland, Jag älskar ju ringblommor!! Kan varmt rekomendera detta!! Supermysigt! Sedan har de ju en hel del dansk-franska inredningssaker i butiken vilket jag älskar!!
Har kikat på Särö trädgårds hemsida och det verkar ju verkligen värt ett besök. Är det någon som har varit på Florinska Rosengården? Den ligger på väg till Marstrand och verkar ha hur mycket rosor och annat som helst.
edit: tog bort länk.
21-07-2008, 16:25
CITAT (mieb @ 21-07-2008, 17:04)  Har kikat på Särö trädgårds hemsida och det verkar ju verkligen värt ett besök. Är det någon som har varit på Florinska Rosengården? Den ligger på väg till Marstrand och verkar ha hur mycket rosor och annat som helst. Kolla här. Jag skulle aldrig mera gå in på deras hemsida eftersom dom hade virus på sin hemsida. Fick deras trevliga virus in min dator. Jag ringde för jag in min enfald trodde att dom kanske inte vet det. Svaret jag fick var: ja det sägs att vi har virus på hemsidan. Men du kanske har dåligt skydd på din dator? Han var riktig otrevligt i telefon. Så aldrig aldrig skulle jag titta på deras hemsida eller köpa något där Elisabeth
Huggorm
21-07-2008, 20:38
CITAT (LindaLunda @ 06-04-2008, 10:03)  Hmm.... gillar Nisses växter i Uddevalla. Jättestort utbud på träd,rosor, klematis och buskar. Spännande perenner ! Mycket stor plånbok behövs! Linda Ja, det är en bra handlesträdgård. Dom har fått en en del nytt nu, efter att det var lite tomt ett tag. Men jag tyckte nog utbudet de hade i våras var mera spännande.
CITAT (anne-li i olofstorp @ 06-04-2008, 12:38)  Om man vill åka en bit är Rångedala plantskola utanför Borås väl värt ett besök, utomordentligt sortiment, bra priser och kunnig personal. Mölnlycke Gardencenter eller Landvetter plantskola är också värt att rekommendera. Fast visst finns det fler, t ex precis utanför Gråbo, vars namn jag inte kommer ihåg just nu (för lite Rosmarin), Sävedalen och på marstrandsvägen en rosengård som är helt underbar. Rångedala en katastrof. Köpte tidigt i våras en klätterros två Klematis samt tre dvärgrododendron. En Klamatis klarade sig resten dog. Aldrig mer köper jag från denna handelsträdgård. Tacka vet jag Trädgårdsforum i Landvetter. Bra personal, kunnig och hjälpsam. Hyfsat sortiment och de tar snabbt hem på bestållning. Jag har handlat där sedan 1983. Förra ägaren var bra men kanske Henrik är ett strå vassare.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-07-2008, 17:25)  Jag skulle aldrig mera gå in på deras hemsida eftersom dom hade virus på sin hemsida. Fick deras trevliga virus in min dator.
Jag ringde för jag in min enfald trodde att dom kanske inte vet det.
Svaret jag fick var: ja det sägs att vi har virus på hemsidan. Men du kanske har dåligt skydd på din dator?
Han var riktig otrevligt i telefon.
Så aldrig aldrig skulle jag titta på deras hemsida eller köpa något där
Elisabeth Men fy, det är ju inte klokt! Jag tar genast bort länken så att ingen får virus (hoppas att min dator klarat sig). Hur märkte du av viruset förresten så att jag vet vad jag ska hålla utkik efter? Det var ju verkligen tråkigt eftersom det verkade vara ett så trevligt ställe...
Saxifraga
25-07-2008, 19:52
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-07-2008, 17:25)  Jag skulle aldrig mera gå in på deras hemsida eftersom dom hade virus på sin hemsida. Fick deras trevliga virus in min dator.
Jag ringde för jag in min enfald trodde att dom kanske inte vet det.
Svaret jag fick var: ja det sägs att vi har virus på hemsidan. Men du kanske har dåligt skydd på din dator?
Han var riktig otrevligt i telefon.
Så aldrig aldrig skulle jag titta på deras hemsida eller köpa något där
Elisabeth Vilken tur att jag såg detta inlägg!! Elisabeth Västkustkolonisten Jag arbetar på Särö Trädgård och vi tar fullt ansvar för detta, du kan med en gång ringa 0709-816634 så kommer vi att hjälpa dig. Det konstiga är att det finns ingen manlig som jobbar på Särö Trädgård. Häftigt va vi är bara tjejer som kör hjulastare o traktor, truck ,lastar, o står i! Och virus ifrån en hemsida är inte vanligt, o vår hemsida är helt ny. Men du kanske har ringt plantskolan i Särö ? Vi ligger ju i Vallda, men heter Särö Trädgård. Vet inte, men du kan känna dig lugn så hjälper vi dig. Mvh Hanna
25-07-2008, 20:15
Jag undrar vad har Särö Trädgården med Florianska Trädgården a<tt göra???????
Svarade jag kanske på fel inlägg?
I alla fall fick jag virus i min dator när jag försökte att gå in på florinska rosengården. Och han var so otrevligt. Tyckte jag skall skydda min dator bättre för att inte får deras virus.
Hoppas bara att Trädgårdamatörer i Göteborg tog bort honom. Sätter in en stor annons i deras tidning och seadn sprida virus, ja det är otäck.
Elisabeth
Piccante
25-07-2008, 20:31
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-07-2008, 21:15)  Jag undrar vad har Särö Trädgården med Florianska Trädgården a<tt göra???????
Svarade jag kanske på fel inlägg?
I alla fall fick jag virus i min dator när jag försökte att gå in på florinska rosengården. Och han var so otrevligt. Tyckte jag skall skydda min dator bättre för att inte får deras virus.
Hoppas bara att Trädgårdamatörer i Göteborg tog bort honom. Sätter in en stor annons i deras tidning och seadn sprida virus, ja det är otäck.
Elisabeth Jag tyckte också det var lite oklart vilken sajt som det syftades på i tråden så jag virusscannade datorn efter att ha besökt Särö trädgårds sajt för jag trodde ni menade den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|