CITAT (Marit O @ 03-06-2008, 10:49)

Antagligen bryts gifterna ner i komposten. Det finns en seglivad myt om att besprutade citrusskal inte skulle brytas ner i komposten, vilket också poppade upp i Icas kundtidning förra året. Då skrev jag det här till redaktionen:
Inom jordbruksvärlden informerar man flitigt om att sprutor för bekämpningsmedel ska fyllas på en s k biobädd eftersom biologiskt aktivt material binder och bryter ner besprutningsmedlen. Blir koncentrationen för stark kan förstås vad som helst dö, men lite skal från frukt klarar en välskött kompost.
Jag har komposterat i många år och ofta stött på myten att citrusskal/potatisskal/whatever inte bryts ner om det inte är Kravmärkt. Jag försöker köpa mycket Kravmärkt, men jag har en stor och fruktälskande familj som också äter många kilo konventionella apelsiner per år. Det syns inte ett spår i komposten.
Kan tillägga att även DDT bryts ned biologiskt fast det är ett av de "värre" gifterna. DDT verkar brytas ned fortare i tropikerna där omsättningen är snabbare i marken än på norra halvklotet. därmed inte sagt att det är bra att använda men tids nog så försvinner det mesta. Man ska skilja på gifter som kan brytas ned och de gifter som bioackumuleras (binds i vävnad hos levande organismer) de förs vidare i näringskedjan. I en kompost är det rätt hög värme vilket jag tror kan hjälpa till att bryta ned gifter om inte annat så lakas de ju ut med tiden så det är nog större fara för grundvattnet i så fall än kompostmaterialet.