CITAT
Ja du Markus du verkar vara en riktig trädkramare... Allternativt har du själv ett gäng träd som stör dina grannar... Hur som helst faller träden så är det 50% chans att de drar med sig telefonledning samt elledning. 30 - 35% chans att de träffar 1 av 3 hus. 50 % chans att blockar vägen (ingen direkt fara går att flytta på). 5-10% chans att de blockar väg samt träffar ett hus. Detta är ungefärligt med tanke på 360 grader kring husen samt vissa allternativ går in i varandra tex träffar vårt hus samt drar med sig el/telefonledningar.
Som sagt vill bara ha mer kött på benen innan jag träffar grannen så har du inget mer konstruktivt att komma med Markus så vore det bra om du slutade lämna inlägg. Detta i all vänlighet!
Värst vad du verkar retlig?

Förmodligen har Markus helt rätt i det han säger.

Det gäller ju en privat tomtmark där träden dessutom stått under lång tid och då måste du förmodligen ha starka skäl för att kunna kräva att träden tas bort och ärligt talat tror jag inte att det räcker med att du har mossa i gräsmattan och att det är svårt att klippa gräset.
Det känns som om du tar ut problemen i förskott här. Självklart ska du i första hand prata med din granne. Han/hon kanske tycker det är helt ok att ta bort träden och då är det ju inget problem. Om det ändå inte fungerar att prata med grannen så kan du ju testa att driva det rättsligt, men jag misstänker som sagt att det kan vara svårt att vinna ett sådan mål och du riskerar förmodligen att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar (vilket kan bli mycket dyrt). Om det är risk för skador på allmänna intressen (t ex telefonledningar/elledningar) kanske du skulle kunna anmäla det hela till kommunen, men jag är inte säker på vilka mandat dom har att göra något. Tror dock att kommunen hur som helst kan ge råd om vad du kan göra i ett sånt här läge, så ett tips är att höra med dom allra först. Kommunen kanske till och med har någon jurist du kan få råd av.