Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ska jag välja syrén?
          pibe02
          Inlägg 28-05-2008, 21:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem nr: 15 900

Hej
          Vi har byggt ett hus och anlagt en ny trädgård. Vi har en liten gräsmatta med en brant slänt nedanför mot vägen. Vi funderar nu på en häck runt för att inte barnens bollar ska rulla ber för slänten och delvis för att få lite insyn och skapa ett "rum".
          VId gränsen till grannen står det kvar lite bondsyren, och jag funderar nu på om jag skall plantera det runt hela gräsmattan.
          Vill dock ej ha för bred häck framförallt i början medan barnen är små. Sen om typ 10 år spelar det ingen roll, kan kanske vara charmigt.
          Tomten är rent söderläger med väldrenerad mark (bara sprängsten under).

Hur snabbt växer syrén?
          Kan man hålla efter så att den ej blir så bred?
          Kräver det mycket vatten?
          Har läst att man skall klippa ner den, när och hur ofta?
          En annan granne på gatan har planterat förra året men var så besviken att de inte blommade, finns det olika sorter som blommar olika tidigt?
          Hur stora plantor bör man köpa?
          Ibland ser man höga syrener som är glesa nertill. Varför? Olika sorter eller inte beskurna?

Tack på förhand
          Pia

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sne4
          Inlägg 03-06-2008, 12:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 15 352

@Pibe02:
          Jag har c:a 50m friväxande häck med bondsyren. Häcken skjuter rotskott av bara den, men har man gräsmatta intill så är det inga problem - de tar gräsklipparen hand om. Däremot så har häcken vandrat närmare vägen(södersidan) under de 30 år som den stått där, men fimpar man skotten en gång om åren så är det inga problem. Ang vatten - torktåligare häckväxt får du leta efter, jag bor direkt intill ett gammalt grustag med långt ner till grundvattnet - häcken ser alltid fin ut. Min häck är tät både upptill och nertill pga sen "matta" med rotskott som vill upp.

Föryngring av häcken finns många olika sätt, ett sätt är att ta bort de äldsta vedartade stammarna med t.ex sticksåg och på så sätt släppa upp nya skott.

@Ezereht:
          Personligen tycker jag inte att doften är besvärlig - tvärtom, men för frugan som är allergiker(mot det mesta i pollenväg) så är det ingen höjdare att sitta på den uteplatsen(syrenberså..) just nu, rötterna är inget problem för mig, men min plattläggning är inte så gammal ännu.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-07-2025, 13:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon