@Pibe02: Jag har c:a 50m friväxande häck med bondsyren. Häcken skjuter rotskott av bara den, men har man gräsmatta intill så är det inga problem - de tar gräsklipparen hand om. Däremot så har häcken vandrat närmare vägen(södersidan) under de 30 år som den stått där, men fimpar man skotten en gång om åren så är det inga problem. Ang vatten - torktåligare häckväxt får du leta efter, jag bor direkt intill ett gammalt grustag med långt ner till grundvattnet - häcken ser alltid fin ut. Min häck är tät både upptill och nertill pga sen "matta" med rotskott som vill upp.
Föryngring av häcken finns många olika sätt, ett sätt är att ta bort de äldsta vedartade stammarna med t.ex sticksåg och på så sätt släppa upp nya skott.
@Ezereht: Personligen tycker jag inte att doften är besvärlig - tvärtom, men för frugan som är allergiker(mot det mesta i pollenväg) så är det ingen höjdare att sitta på den uteplatsen(syrenberså..) just nu, rötterna är inget problem för mig, men min plattläggning är inte så gammal ännu.
|