CITAT (goranakerman @ 03-06-2008, 12:43)

För övrigt så vet jag inte hur jag skall kunna uttrycka detta tydligare men vissa verkar inte förstå. Det handlar inte om mossa eller rötter som är nära marken på tomten. Det handlar om rötter som är OVANFÖR marken. Kan inte se hur det skulle kunna vara lagligt. Å samma anda så skulle jag kunna gå och gräva ner stenbumlingar på min grannes tomt där hälften sticker upp ur jorden, i mina ögon samma sak (dock lättare att ta bort stenar än rötter).
Det är väl inte riktigt jämförbart?! Som jag har förstått det så har träden funnits innan husen byggdes. Det är förmodligen skogstomter ni bor på (typiskt 50-tal) och vill man anlägga trädgård på en sådan tomt så får man anpassa trädgårdsanläggandet till de naturliga förutsättningarna. Annars får man göra kalhygge och ta dit en bulldozer. Eftersom det är olagligt att göra kalhygge på en grannes tomt (om ni inte är överens om det), så får du gilla läget. Anlägg en surjordsrabatt kring granrötterna. Att träd har rötter är varken lagligt eller olagligt utan helt naturligt. Befängt att anklaga grannen för att "förstöra"!