Jag är inte juridiskt kunnig själv, men har läst många bidrag i den sortens trådar, om träd och grener som kommer över tomtgränsen. Om jag har fattat det rätt så:
- Du har rätt att ta bort grenar och rötter som kommer på din sida
- Du måste ge grannen chans att själv göra jobbet för att minimera skadan på träden, samt måste nog bevisa att du gav honom den chansen. Det kan betyda att han har upp till ett år på sig för att göra det under rätt årstid.
Kolla gärna forum hos byggahus.se, under juridik, en mycket vanligt återkommande fråga.
Lite personliga synpunkter: - gör det på något sätt att grannsämjan bibehålls, man behöver goda grannar - granarna blir jättefula på din sida om/när alla grenar sågas ner - man skall inte plantera något på sin egen tomt som gör det omöjligt för grannarna att fullt utnyttja sin tomt, t.ex anlägga gräsmattan vid tomtgränsen - juridik är inte svart/vitt, en fråga besvaras aldrig med ett klart JA eller NEJ. Går konflikten till rätten så är det bara advokaterna som vinner (stora pengar från er), Ni alla andra förlorar. - Jag tycker du gör rätt som ställer frågan här, inför en förhandling är det bra att känna till både sina och motpartens rättigheter
Hoppas Ni löser det på ett bra sätt för bägge parter.
|