Aha, bra beskrivning - det är med stor sannolikhet stencellsjuka. Alltför vanlig hos päron och ytterligare ett skäl att köpa E-plantmärkta päronträd (www.eplanta.com) nästa gång. Stencellssjuka är ett virus och jag har inte hört talas om att man på något sätt kan påverka den när päronet väl fått det, men att stärka trädet med gröngödsling eller att lufta gräsmattan under kronan ger iallafall skjuts åt trädet på andra sätt. Som du beskriver blir inte alla päron lika knögliga, och ju bättre fart på trädet desto fler fruktgrenar och större mängd mindre skadade frukter...
Jag har det i ett av mina päronträd också, och brukar göra inläggningar av päronen. När man klyftar de buckliga frukterna kan man ta bort det som blivit dåligt, och stencellerna som knastrar mellan tänderna i det råa päronet blir mjukare efter en inläggning och märks inte så mycket.
Enligt växtskyddsexperterna Pettersson/Åkesson är sorterna Doyenné de Comice, Greve Moltke och Pierre Corneille särskilt känsliga. Kanske kan det vara ett sätt för dig att bestämma vilken päronsort du har.
Ålder på ett träd är mycket svår att avgöra också när man ser trädet, men för att få en liten hum brukar man som du titta på barken och också mäta stamtjockleken. Hur högt trädet är beror på vilken grundstam det är satt på och hur det beskurits, liksom förstås hur mycket näring det fått som tillåtit det att växa.
Om det behöver gödas ser du på årstillväxten. Titta på en grenspets och följ med blicken inåt grenen till dess du ser en liten ring runt grenen. Detta är stället som förra årets tillväxt startade. Ofta kan man se 2-5 års tillväxt bakåt i trädet. Man tittar på grenar runt om och både uppe och nere i kronan och gör ett snitt. Är tillväxten mindre än 10 cm per år är trädet närapå avstannat och behöver definitivt gröngödslas. Eller så är det en sort som egentligen inte gillar klimatet. Men gröngödsla mår de alla bra av ändå!
--------------------
|