Jag vet inte vad för märkliga människor signaturen Posse tvingades umgås med som barn men hundar som aggressivt nafsar eller biter efter barn skulle aldrig få finnas kvar i min familj i alla fall. Notera att det här med aggressivt är ett nyckelord!
Det förekommer ju mindre varsamma föräldrar låter barnen leka med allehanda hundar som de inte närmare känner. Ofta är det väl så att det verkliga problemet snarare ligger hos de vuxna som låter ovana barn umgås med unga hundar vilket kan ge barnet hundskräck och unghunden en sned bild av vad som är roligt här i tillvaron. Hundar leker ofta jakt och barnen springer ju väldigt roligt oavsett om de är med på leken eller ej...
Det är väldigt jobbigt att gå med hunden i koppel ute i skogen och speciellt krångligt blir det när stigarna man går på året runt tre veckor om året plötsligt blir "privata" skidspår dit vovarna helt plötsligt inte har tillträde. Jag vet att hundrädda inte kan skilja på en lycklig unghund som nyfiket kommer springande jämfört med en "livsfarlig" hund som tänker attackera men som hundvan känns det lite sorgligt.
Om det är upp till mig så ska mina barn ha respekt för och glädje av både hundar och katter men blir de någonsin bitna utan egen skuld så tvekar jag inte likt "Helen i Skåne" utan då tar det hus i helvete för att beskriva det på enkel svenska...
Mvh/Ulfven
--------------------
Mvh/Ulfven, zon 2, www.kassander.com
Cyniker är vad den naive kallar realisten...
|