Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gillar rådjur avenbok ?, Avenbok häck blivit kortare!
          angylp
          Inlägg 28-03-2004, 20:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 512

Förra säsong planterade jag avenbok häck som var ungefär 50-80cm hög där jag har bundit dem fast till stödpinnar för att de ska växa rakare.

Såg igår att många av dem har blivit kortare och undersökte orsaken... Det verkar som någon har klippt eller bitit av toppen och sidorna .. vissa har blivit 30cm kortare sad.gif .. är det mest sannolikt att det är rådjur eller människor som orsakade skadan ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 31-03-2004, 14:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag vill gärna veta mer om hur rådjurens och älgarnas olika bett ser ut om du hittar mer, Åke.

Jag tycker att råduren gör ovanligt bra snitt av årsskott på träd. Inte mycket fnas, även om det jag tolkat som älgarnas bettsnitt av årsskott är min favorit. Såsom de beskär hagtorn, slån och annat får de trippelt så mycket att bita av nästa år eftersom det bildas kvastar. Och så länge som råduren och älgarna håller sig till årsskott så brukar det gå lätt att få till fortsatta växten med sekatör.

Värre är det när ungbockarna stångar i träden eller när de börjar glufsa bark. Värre är det också när de går på nyplanterade häckar och trädtoppar.

Egentligen borde vi som planterar träd och trädhäckar både skydda stam och toppskott. Sidogrenarna klarar vi ofta att få till efter en rådjurs- och älgbeskärning.

(Själv har jag fått ett ungt äppelträd rådursklippt som en pelarapel i år. Men Angylp - ditt inlägg gör att jag nu kommer att sätta en vimpel på toppen så att det inte klipps igen till en fulländad bonsai också. Tack!)

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 08:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon