Om du inte ser kräftsår i övrigt kan du definitivt pusta ut. Transparente blanche får det gärna också på årsskotten, som vissnar och dör (fast nya kommer ofta strax nedanför de döda). Man ser tydligt när trädet är smittat.
I böckerna står sällan att Transparente B. är en kräftkänslig sort, men det är min absoluta erfarenhet. Sorten är nästan lika smittad som Åkerö är här i zon 2-4.
Ett vuxet Transparente skulle jag beskära i juli om jag kunde välja. Det pågår en diskussion om kräftsporers spridning bland oss trädtokar och växtskyddsexperter, men de flesta av oss har dragit slutsatsen att beskärning när trädet är flödigt och har lång tid av aktivitet framför sig är det optimala för beskärning av kräftkänsliga äpplesorter i zon 2-4.
Gallra lite lätt i sommar bland vattenskotten. Är grenarna tunna har du många år på dig att gallra ur kronan utan att behöva göra stora snitt. De vattenskott som bildat sidogrenar kan du toppa, så att en utåtriktad sidogren spars. I övrigt är det bättre att med 2-3-års vattenskott ta hela och inte korta in dem. Ofta resulterar inkortade vattenskott i att sidogrenstillväxten försenas, och därmed fruktsättningen.
Det är lätt att gallra för hårt när man väl är uppe i kronan. Ett tips många använder sig av är att se vattenskotten på en gren eller i ett kluster som en enhet, och att inte ta mer än 1 av 3 eller 1 av 4 vattenskott. Trädet vill gärna ha jämnt fördelade grenar, och det hjälper inte alltid att man spar bara vattenskott ute i kronan. Man måste låta trädet behålla dem där de givit dem, och se gallringen på flera års sikt.
Satsar man på utrotning av vattenskott i ett träd som en gång givit dem är man en förlorare. Oftast förlorar man för att trädet skickar upp fler eller ännu mer starkväxande vattenskott. Ibland förlorar man genom att trädet blivit så sargat av utrotningskampen att det inte är värt att behålla med de rötskador det har.
Mumiefrukterna är också något som kommer med sorten Transparente B. Jag tycker man kan leva med det så länge det inte smittar fler frukter än man vill ha. För att minska monilians spridning tar man bort frukterna, låter dem inte hänga kvar över vintern och stoppar dem längst ned i den öppna trädgårdskomposten eller i en sluten varmkompost. Själv har jag monilia i mitt Oranieträd och sköter det sisådär, men så länge det inte sprider sig till fler frukter än idag tycker jag inte att jag behöver vara så noga med att ta undan varje äpple. Kanske att svära i kyrkan för fruktfrälsta - men monilia är bra för träden också. Smittade äpplen som faller och får ligga komposterar mycket snabbare och ger träden bra liv för rötterna.
--------------------
|