Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vill skaffa ankor, Några frågor om att hålla ankbeståndet i schack
          Thalassa
          Inlägg 06-06-2008, 19:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 546
          Medlem nr: 7 606

Jag och min sambo funderar på att skaffa ankor och jag har därför några frågor som jag undrar om någon här kan svara på.

Den första gäller det här med förökningen. Vi vill bara ha sällskapsankor, några stycken (5-10) som sällskap, inte som mat eftersom jag är vegetarian. Går det bra då att bara skaffa honor, eller behövs en hanne också? Om man skaffar bara honor och en hanne, hur många ungar blir det då per år ungefär? Hur förhindrar man inavel, om man skaffar honorna och hannen från olika ställen, måste man sedan sälja alla ungar eller undviker de inavel själva? Om man vill ha olika sorters ankor, t ex myskankor och vanliga ankor, kommer då ankor från olika sorter att para sig med varandra, eller föredrar de sin egna ras?

Vad det gäller själva djurhållningen så har jag nog ganska god koll på den, att de måste ha vinterhus, tillgång till en damm etc. Mina frågor gäller alltså mest hur man håller ankbeståndet i schack. Någon som erfarenhet av det?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Thalassa
          Inlägg 07-06-2008, 11:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 546
          Medlem nr: 7 606

Tusen tack för svaren. Självklart är det så att om man plockar undan äggen blir det inga kycklingar, ällingar eller vad det nu heter. Det borde jag ju ha kunnat räkna ut själv whistling.gif

Då blir det nog kanonbra med en hane och fyra honor. Jag tror att det blir blandade sorter, det spelar ju ingen roll om vi ändå inte ska ha småttingar. Jag har fallit för kejsarankor pga deras roliga frisyr så någon sådan blir det nog.

Dock ligger hela ankprojektet lite i framtiden för just nu bor vi i stan, men vi ska flytta ut på landet. Jag bara förbereder mig så att jag vet vad som krävs när det blir dags. Om allt går i lås kommer ankorna att få bo på en egen ö, vi tittar nämligen på ett hus med strandtomt vid en lugn och stilla å. Så då borde rabatterna vara skapligt säkra i alla fall, dvs. om de inte simmar över till dem, det är bara typ 2 m brett med vatten flirting.gif

En ny fråga bara, om man vill äta äggen, kan de då finnas en hanne med i spelet? Man brukar väl inte äta befruktade ägg?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 12:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon