Todeloo,
Även jag är mkt intresserad av vad 'invandrare' odlar så jag gör ibland studiebesök, och här i Gbg finnsmånga fina ställen å besöka!
De odlar mkt asiater mkt koriander mkt blad av alla de slag och mig personligen passar detta tänkesätt utmärkt! Själv skall säsongen inledas med ruccola olika sorter, vårmix ifrån halcyon seeds ( roliga asiater), kyona - en kål - asiat somman kan så på våren, slätbladig persilja....sedan Galactica sallad ifårn Runåberg som är den RÖDASTE salladen av alla.....sedan i Maj/Juni då jäklar - då brakar squash-vansinnet igång och jag skall ju odla MER squash än nånsin av alla de konstiga och tokiga slag ;D tillika med koriander, alla roliga italienska salalder, måste ju alltid ha rädise-'pods' d v s låta en elelr två rädisor gå i blom och skörda kapslarna och i år skall det ÅTER bli rat tail radish....sedan rättika för dte är så gott i wok, kohlrabbi superschmel som också är fin i wok och så skall jag ÄNTLIGEN odla tillräckligt mkt grönkål! och svartkål..... blad blad och åter blad. Sedan - jag hr ju gått kurs i indisk matlagning - MÅSTE testa odla bockhornsklöver för de goda bladens skull!!!
Sedan satte jag ju flera sorters lök i hstas, de börjar komma uppp nu - potatislök, schalotenlök, vitlök etc etc ....plus slizun - Allium nutans - skall bli spännande å se vad som kommer upp i år ;-)
Sedan MÅSTE jag nån gång lyckas med cickoria-sallad och alla mina skumma krassesorter plus de asiatiska grönsaker jag importerat ifrån USA - har ställt upp massor med pallkragar tillika med mina ordinarie odlingsbäddar...ja rapporter följer!
Hälsar ingrid
|