Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Humlor i fågelholken, vem behöver humleholkar?
          ☂Vide☀
          Inlägg 07-06-2008, 20:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 16 540

Jag har ett par fågelholkar hängande i norrläge på garageväggen. Förra året bodde där blåmesar men i år är de tomma båda två. Tidigare när jag gick förbi hörde jag ett väldigt surrande och trodde att en humla hade fastnat i ett spindelnät eller liknande, men det kom från en av holkarna! Jag gick närmare och försökte kika in så gott det gick - borde haft en stege - och såg tre humlor därinne, en satt i öppningen och flaxade frenetiskt med vingarna. Jag har hört att de kan "värma upp" innan de flyger iväg men någon uppvärmning torde inte behövas i värmen.
          Senare hörde jag surrande även från den andra holken, och såg hur humlorna flög ut och in ur holk nr. 1.

Ni som kan sånt här, brukar humlor bo i fågelholkar? De är hjärtligt välkomna att stanna där om de vill, jag är bara konfunderad.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KURT
          Inlägg 08-06-2008, 03:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Bålgetingar bor ofta i fågelholkar. Men om det finns gott om bomaterial i holken så kan nog också humlor bygga där. De vill ha ett begränsat utrymme som är väl skyddat.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 08-06-2008, 10:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

CITAT (KURT @ 08-06-2008, 04:48) *
          Bålgetingar bor ofta i fågelholkar. Men om det finns gott om bomaterial i holken så kan nog också humlor bygga där. De vill ha ett begränsat utrymme som är väl skyddat.

....ja, och humlorna lär gilla att det luktar hemtrevligt av musbajs. Kanske begagnade fågelholkar luktar lika mysigt wub.gif om man är en humla.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 12:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon