Mycket är brunt och gult här i skärgården (Sthlm) och det är inte vackert.
Som tur är, välsigne salig Morfar min, så var det ett gäng gubbar här på 60-talet som tog ett beslut om att bygga ett litet pumphus nere vid den lokala sjön, och Morfar hakade på, fast det blev dyrt, så nu har vi både sjövatten och egen borrad brunn.
Sjövattnet har vi på sommarhalvåret, så jag kan vattna med det. Finns två kranar på tomten att sätta slangen i.
Värre för de som tyckte det var för dyrt då, de får snåla med sitt eget brunnsvatten till det allra nödvändigaste. Snålheten bedrog visheten. Som vanligt. Det är inte ovanligt att de kommer och tigger vatten. Vi betalar fortfarande en årsavgift för pumphuset, det är det värt.
Självklart finns det grunda fat ute till djurlivet, jag såg en desperat humla sätta sig på ett blad med vattendroppar på efter att jag vattnat, och den drack. Då satte jag ut faten.
Visst, jag har det lyxigt med vattentillgången, men jag vattnar inte gräsmattan. Att vattna några tusen kvadrat gräs är oförsvarligt resursslöseri. Däremot körde jag spridaren vid uteplatsen, inte för växterna, men vi skulle grilla senare, och jag vill inte bränna ned halva Värmdö eller så om det skulle ta eld i torrt gräs...
Redigerat av MammaMattsson: 08-06-2008, 13:23
--------------------
ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.
|