Inte vet jag vad du har läst, men jag vet att det inte alltid öses lovord över dessa två rosor. Det beror på olika saker: Flammentanz blommar på fjolårsgrenar vilket betyder att om den fryser ner under vintern får du ingen blomning nästkommande sommar och det är ju trist. Men de år den blommar - WOW! säger jag bara! Själv köpte jag en F. förra året och gläds åt att den inte frysit nåt denna milda vinter som varit.
New Dawn har "alltid" rekommenderats när det handlar om klätterrosor - den är ju underbart vacker! Ganska tålig och blommar på årsskotten så det är ingen tragedi om den fryser ner på vintern, den hinner alltid blomma ändå. Det är som är lite lurigt med ND och som gjort många besvikna på senare år är att den inte vill växa sig hög. Själv har jag en ND som är ca 7-8 år gammal. Den blir lätt uppåt 3m på en sommar och blommar snällt. Eftersom den var så vacker köpte jag ytterligare 3st för ca 4 år sedan. Ingen av dem är högre än 120cm. De blommar och är fina, men de ska ju vara klätterrosor!! Min alldeles egna teori om detta är att senare tiders ND odlas fram från en annan klon än som var fallet tidigare. OBS!! Detta är alltså ingen sanning bara en teori jag har...
Malin, du ska plantera dina två rosor och försöka ge dem bästa förutsättningar. Om det funkar får du nåt riktigt praktfullt att vila ögonen på! Om det inte funkar har du fått erfarenhet och kan flytta dem till ett annat ställe och köpa nya sorter till din fina uteplats.
--------------------
|