CITAT (Snigelhatare @ 08-06-2008, 11:40)

Hoppas att den nya hankatten inte är son till galningen. Det är fler kattungar som ärver pappans lynne än mammans. Finns procentsiffror på det men det är nog inte så tillförlitliga siffror.
Jo jag har hört upp till 80%, alltså att kattungarna ärver så mycket av sin pappas temperament. Men jag har inte hört någon logisk förklaring till varför det skulle vara så. Så jag har ju lite svårt att tro på det, men oavsett vilket så ärver ju katten anlag för temperament från pappan likväl som från mamman.
Men jag tror det är ytterst ovanligt att en katt dödar en annan katt förutom av rent misstag. En katt brukar nöja sej med att den dom jagar visar sin underlägsenhet och låter den försvinna med svansen mellan benen. Många gånger illa skadad, men inte mer än så.
Att hankatter bland våra tamkatter äter upp andra hanars barn tror jag heller inte förekommer särskilt ofta. Därimot kan ju en ny, stor och stark hane som kommer till reviret försöka jaga bort övriga hanar, för att i fortsättningen få ha honorna för sej själv.