Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Alla ger mig olika svar, sol eller inte sol, Vem ska jag lita på?
          barneth
          Inlägg 31-03-2004, 11:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 3 121

TJa hej! Mitt första inlägg och det gör jag för att jag står frågande med ca 500 torvkrukor och vet inte vad jag ska göra.

Jag har dragit alla mina frön inomhus och har nu separerat alla plantor till torvkrukor. Jag har under de senaste dagarna rastat dom ute under solen och nu bor dom i växthuset sedan i förrgår.

Mitt problem är att alla (jag är novis) jag frågat säger olika om hur man ska gå vidare, nästa steg. Ska dom stå varmt? Ska dom stå kallt? Ska dom ha strålande sol?

Svaren har varit skiftande, typ:

- Svalt för att plantorna ska bli kraftiga och så mycket ljus som möjligt för att dom ska bli kraftiga.

- Mörk för att dom inte ska bli klena. (Detta tror jag dock inte på för jag har fått för mig att plantorna tror att dom är skuggade och då växer på längden. Med följden att dom blir klena och rangliga.)

- Mörk plast över plantorna så blir dom korta och kraftiga.

- Soligt för att dom ska bli korta.

OSV.

Jag blir inte klok. När jag använder mitt halvsunda förnuft så tror jag att dom ska stå hyfsat varmt samt ha så mycket ljus som möjligt.

Jag vill ha kraftiga plantor, en del har blivit det, andra inte.

Jag kan inte säga vad det är för plantor, då jag har tagit frön förra året och inte skrivit blomsterns namn, utan bara vart jag har tagit fröna. Jag trodde i min vildaste fantasi att jag skulle minnas. Ha! Det gjorde jag ju inte, så en sak har jag lärt mig av det, gissa vad?

Sen har jag åxå problemet med mina Nicotinia, dom vill inte bli lika kraftiga som tix mina lupiner som jag fördrar. Jag har åxå ett gäng luktpioner som jag försöker dra från frö (jag vet om att man delar dom). Det ska vara omöjligt enligt min plantskola, men jag bara SKA ha upp dom även om det tar tre år och periodvistelse i kyl, frys, bänk, kyl, frys och så vidare. Upp ska dom.

Ha en trevlig vår med massor av kirskål och annat vackert.

Micke

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          barneth
          Inlägg 01-04-2004, 06:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 3 121

CITAT (kerstin z5-6 @ 31-03-2004, 17:43)
          Pion -kan sås enligt tvättlappsmetoden -Lägg fröet i en fuktad tvättlapp vik igen -stoppa i plastpåse -lägg i kylskåpet..vänta kolla
          Om fret gror -visar sig en liten rotspets.Plantera i kruka i såjord , ställ ut -i tex kallbänkNu VET du att du har en pion på G nästa vår !
          Pionen gör roten först , men om inget gror sköter man ju en tom kruka -aldeles i onödan smile.gif Ställa ut metoden direkt funkar den med - det är inte jättesvårt tar bara tid ..
          Lupiner o andra hårdskaliga fröer kan filas med sandpappersfil så skalet ruggas upp-därefter gärna blötläggning i 24 tim så gror de snabbare .var försiktig så du inte skader fröets innanmäte .
          Pioner -Endast svarta fröer gror -de röda är sken frukter.

Ang Album -De röda o gröna stammarna -är det samma växter du menar ?? Vet att tex solros o tomat kan se ut sådär av sig själva sas ..
          Dina pyttesmå groddar alldeles under växthusfönstren verkar leva farligt -skulle ha skyddat dem med duk jag smile.gif
          är det virginiatobak ? det odlar jag med .
          Väldigt ordentligt o fint ser det ut hos dej smile.gif biggrin.gif

God morgon,

Nu fick jag lite mer vettiga tips om Pioner, dom har jag tagit till mig, ska försöka "spräcka skalet" innan jag stoppar dom i kruka, ska oxå försöka med tvättlappsmetoden. Bra tips om Röda fuskfrön.

Mina lupiner har blivit fina groddar utan att jag har "knackat på på skalet" jag har dragit dem som följande:

Frys, Kyl och fönsterbräda, frys, kyl och fönsterbräda. Det funkade.

Dom Gröna och röda stjälkarna är samma sorts växt dvs. Jag tog en fröställning förra året av grannens "nya, dyra" blomma. Jag sparade sedan fröna i ett kuvert som jag skrev "2003 klocksinina" på för jag trodde det var de grannen sa. Jag skrev oxå dit två frågetercken och tänkte att jag skulle fråga henne till våren. Men nu har hon glömt bort vilken växt det var, hon tror att det var havecloqsinia, men vet inte riktigt. Jag har ca 300 sådana plantor som jag sköter som mina små barn. Några i solen och några i skugga, några inne och några vallar jag på dagarna. Men problemet är att hälften av groddarna är röda och hälften är redigt gröna i stjälkarna. Några är oxå lite mer vittransparanta. Även fast dom står på samma ställe så kan färgen te sig på olika sätt????? Där är min fråga, kan det vara olika färger på slutprodukten som avgörs redan här? ELler har dom olika kön osv?
          Tobaken jag har är inte rökbar, det är bara en prydnadstobak som troligtvis blir röd. Kan heta Nicotiana eller nicotina. Jag ska försöka skyla mina översta hyllor lite, Idag har jag tre minus ute, men växthuset dra bra. Tyvärr kommer det att visa sig på elräkningen, men vem bryr sig? Man kan skälla på mig för alla telefonsamtal jag gör, men man kan inte se vart elen gick. Vi får ju inte elräkningnen specificerad.......

Tack för de vänliga orden om mitt kaos i tillvaron.

Over and out.

pip Micke

Citera

Inlägg i den här tråden
          barneth   Alla ger mig olika svar, sol eller inte sol   31-03-2004, 11:44
          Kicki J   Hej hopp! :) Jag är inget proffs själv utan ...   31-03-2004, 11:55
          barneth   Tjenq hopp! SOm jag skrev så ...   31-03-2004, 12:00
          kerstin z5-6   När man flyttar ut i växthuset kommer ljuset där a...   31-03-2004, 12:37
          barneth   Hej och tack för ditt svar. Jag har nu börjat för...   31-03-2004, 13:36
          barneth   Hej igen. Nu har jag lagt upp bilder från växthuse...   31-03-2004, 14:41
          nilla   Bästa tipset jag fått om pionfrön är att sätta d...   31-03-2004, 15:19
          barneth   HehJ! Jo, jag har åxå erhålli...   31-03-2004, 16:27
          kerstin z5-6   Pion -kan sås enligt tvättlappsmetoden -Lägg fröet...   31-03-2004, 16:43
          Kicki J   God morgon!!!! :) Jag har en lite...   01-04-2004, 07:28
          barneth   Tjenare hej igen! Nu har jag v...   01-04-2004, 09:28
          barneth   Tjenare, orkade inte koppla ner. Nu har jag varit ...   01-04-2004, 09:47
          nilla   Bra knep! Betyder det också att man "sp...   01-04-2004, 12:25
          Kicki J   God kväll i stugan! Har varit ute hela dan och...   01-04-2004, 16:35
          kerstin z5-6   nej det går inte snabbare men man odlar sas inte i...   01-04-2004, 21:07
          barneth   GO morghon go morghon. I natt had...   02-04-2004, 08:57
          nilla   Odla i onödan, kan det verkligen vara möjligt? :...   02-04-2004, 13:44
          barneth   Tjena go kväll. Nu har man fått i sig sina timma...   03-04-2004, 20:53
          barneth   PS, köpte tre förpackingar knölar/lökar idag som s...   03-04-2004, 20:59
          barneth   tjena hej. Idag tisdag har jag börjat sortera ut d...   06-04-2004, 21:06
          Froggie   När jag har satt Lupinfrön har de snällt dykt upp...   08-04-2004, 13:12
          kerstin z5-6   Vintern är bra annars sandpapprar man fröna :)av l...   08-04-2004, 16:03
          Froggie   Glömde säga att man blötlägger Lupinfröna ett par ...   09-04-2004, 08:09
          barneth   Hej igen, nu var det ett tag sedan. Jag har haft a...   21-04-2004, 13:50
          barneth   Hej och hå och knak i min träd g´å! :) Nu har...   11-05-2004, 10:16
          MRLINDELL   Micke, när svaren & råden börjar bli knackiga ...   11-05-2004, 11:38
          barneth   okey, ska tänka på det! MVH Micke   18-05-2004, 17:21
          estet   Hej, den där MBS tycker jag ser ut som en akleja...   19-05-2004, 00:10
          barneth   Tjena hej! Det har du rätt i. ...   22-05-2004, 10:18
          barneth   NU BLOMMAR MIN VALLMO! Bilder inom kort.   08-06-2004, 21:18
          Nutten   Det har visserligen nämnts en del om vad som åstad...   08-06-2004, 21:48
          barneth   Hej igen! MAn tackar för det utförliga svaret...   08-06-2004, 21:53

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 11:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon