CITAT (kerstin z5-6 @ 31-03-2004, 17:43)
Pion -kan sås enligt tvättlappsmetoden -Lägg fröet i en fuktad tvättlapp vik igen -stoppa i plastpåse -lägg i kylskåpet..vänta kolla
Om fret gror -visar sig en liten rotspets.Plantera i kruka i såjord , ställ ut -i tex kallbänkNu VET du att du har en pion på G nästa vår !
Pionen gör roten först , men om inget gror sköter man ju en tom kruka -aldeles i onödan

Ställa ut metoden direkt funkar den med - det är inte jättesvårt tar bara tid ..
Lupiner o andra hårdskaliga fröer kan filas med sandpappersfil så skalet ruggas upp-därefter gärna blötläggning i 24 tim så gror de snabbare .var försiktig så du inte skader fröets innanmäte .
Pioner -Endast svarta fröer gror -de röda är sken frukter.
Ang Album -De röda o gröna stammarna -är det samma växter du menar ?? Vet att tex solros o tomat kan se ut sådär av sig själva sas ..
Dina pyttesmå groddar alldeles under växthusfönstren verkar leva farligt -skulle ha skyddat dem med duk jag

är det virginiatobak ? det odlar jag med .
Väldigt ordentligt o fint ser det ut hos dej

God morgon,
Nu fick jag lite mer vettiga tips om Pioner, dom har jag tagit till mig, ska försöka "spräcka skalet" innan jag stoppar dom i kruka, ska oxå försöka med tvättlappsmetoden. Bra tips om Röda fuskfrön.
Mina lupiner har blivit fina groddar utan att jag har "knackat på på skalet" jag har dragit dem som följande:
Frys, Kyl och fönsterbräda, frys, kyl och fönsterbräda. Det funkade.
Dom Gröna och röda stjälkarna är samma sorts växt dvs. Jag tog en fröställning förra året av grannens "nya, dyra" blomma. Jag sparade sedan fröna i ett kuvert som jag skrev "2003 klocksinina" på för jag trodde det var de grannen sa. Jag skrev oxå dit två frågetercken och tänkte att jag skulle fråga henne till våren. Men nu har hon glömt bort vilken växt det var, hon tror att det var havecloqsinia, men vet inte riktigt. Jag har ca 300 sådana plantor som jag sköter som mina små barn. Några i solen och några i skugga, några inne och några vallar jag på dagarna. Men problemet är att hälften av groddarna är röda och hälften är redigt gröna i stjälkarna. Några är oxå lite mer vittransparanta. Även fast dom står på samma ställe så kan färgen te sig på olika sätt????? Där är min fråga, kan det vara olika färger på slutprodukten som avgörs redan här? ELler har dom olika kön osv?
Tobaken jag har är inte rökbar, det är bara en prydnadstobak som troligtvis blir röd. Kan heta Nicotiana eller nicotina. Jag ska försöka skyla mina översta hyllor lite, Idag har jag tre minus ute, men växthuset dra bra. Tyvärr kommer det att visa sig på elräkningen, men vem bryr sig? Man kan skälla på mig för alla telefonsamtal jag gör, men man kan inte se vart elen gick. Vi får ju inte elräkningnen specificerad.......
Tack för de vänliga orden om mitt kaos i tillvaron.
Over and out.
pip Micke