Hej hej
Jag har läst era inlägg om vildvin fram och tillbaka. Även andras. Jag tycker vildvin är jätte vacker och gör att man kan njuta av trädgården även under hösten när många blommors prakt har givit vika. Därför vill jag gärna ha vildvin på vår nybyggda mur framför huset. Det är en mur som är i nederkant på en stor slänt. I slänten finns nävor i olika blå toner, kaprifiol på en liten rund spalje tillsammans med murgröna. Det finns sommarblommor (ettåriga), rosor, lavendel, kärleksört, magnolia, hägg, azaleor mm. Det finns såklart utrymme för fler väster allteftersom. Det går i huvudsak i rosa, blå och vita toner och gränslandet därimellan. Nu till vildvinet, kan man plantera vildvinet längst ner vid murkankten och få det att växa nedåt, tror ni? Nedanför muren är det en väg och går inte att planera i. Det hade varit underbart att få muren att smälta in i trädgården på detta sättet. Hur lång tid tar det för ett vildvin att växa till sig? Kan man planera dem i väldrenerad jord? Vad kostar de och hur många behöver man, på typ 15 m? Många frågor men jag hoppas på många svar. Vad tycker/tror du/ni?
Kram från en nybörjare
|