Jag skulle göra så här...
1.Gräv bort all gräsmatta där du vill ha ängen, ta en bit om året om det känns kämpigt.
2. Så eller köp eller gräv upp i diken tuvbildande gräs, kolla i flora efter vilka som är tuvbildnade om du tycker att det är svårt att se. Nu har du en bas med "perenner".
3. Så lite vete och korn och rågvete, det finns höst vete och höst korn (dvs de sås på hösten och blommar året efter, rågvete sås på hösten)...kolla med granngården om du kan få köpa någon liter...de brukar inte vara omöjliga..kanske finns det någon säck som har gått sönder, annars hör med bönder runt om kring i fall du känner några.
4. så blåklint och vallmo och kanske sommarslöja..lite lin är också fint!! Efter första sommaren (kanske nästa?) bör det sköta sig i stort sett själv. Hjälp till med sådden genom att gå och strö när frökapslarna har mognat...eller slå bara av ängen (med trimmer) när det ser "färdigt" ut.
5. lite ogräsrensning på våren blir det nog om du inte vill ha för mycket nässlor och annat som brukar fröså sig.
Själv har jag i år en liten (ca 4 m2) "äng" med vårvete, vårkorn, skruvlosta, ekorrkorn, harsvans, sommarslöja och vallmo. Jag älskar våra sädesslag (och alla sorters gräs!!) och har tuvor med rågvete i flera rabatter!! I höst ska jag så rågvete och höstråg...de höstsådda kommer i ax fortare. Men för mig är det ju enkelt, jag har spannmålsfält så långt ögat kan nå och känner alla bönder runt omkring...jag ber dem om en påse med utsäde...de brukar mest skratta och skojja om att (speciellt såna här år med torka) Karolina är den enda som har kornet snart i ax
Lycka till!!