Intressant fråga! Jag tycker detta är jättesvårt, dels hur man ska blanda så att de som blir högre inte skymmer de lägre, dels vilket avstånd man ska sätta dom till varandra så att dom inte ser klämda ut. Inget kul att sedan behöva omplantera buskar när dom är fullvuxna.
Jag är så fantasilös i denna fråga så jag skulle uppskatta om det fanns färdiga förslag som man bara kan följa, med angivande av lämpliga buskar, lämplig placering i förhållande till varandra och lämpliga avstånd mellan buskarna. På samma sätt som alla trädgårdstidningar och trädgårdsböcker har färdiga förslag på perennrabatter, önskar jag att det funnes färdiga beskrivningar av blandhäckar. Kanske en affärsidé för dig Cilla, att sälja in sådana "blandhäcksrecept" till trädgårdstidningar?
När jag åker E4an söderut så brukar jag titta på mittremsans buskplanteringar, vissa avsnitt tycker jag om, andra är inte så lyckade, men inte har man chans att stanna o titta vad det är för buskar och hur många o hur tätt dom är planterade. Har till och med mailat til vägverket o föreslagit att dom skulle kunna lägga sådan infon på sin hemsida....... Det är ju många trädgårdsintresserade på vägarna som skulle vilja veta vad det är för buskar de ser....
--------------------
Hellre planering än plantering
|