Jag började mitt rosintresse med att köpa in Lars - Åke Gustavssons två rosböcker " Rosor för Nordiska Trädgårdar " jag tror jag läser ur dom varje dag, nu de nya upplagorna som kom i våras. Så började jag köpa en eller flera rosor ur de olika grupperna, jag ville se skillnaderna mellan rosorna. Nu har jag självklart favorit rosor och vissa färger tilltalar mig mera. Den zon man bor i avgör helt vad man kan köpa, jag måste välja bort mycket mot Anna och svennis som bor i zon 1. Jag är glad i alla sorters rosor och blandar hej vilt, här är ständiga färgkrockar vilket jag struntar i nu för tiden, sorterna och samlandet är det roliga för mig. En Alba ros eller en fantastisk gallica kan vara lika underbar som en ny Austinros. Är rosorna ständigt sjuka åker dom ut i soptunnan, det är inget kul. Nu inser jag att trädgården är knökfull av rosor och snart får jag lugna mig, platsen finns inte.
Jag sållar ut rosorna idag på härdighet, man lär sig med åren vad som fryser bort, har många Kanadarosor dom är bra basrosor hos mig eller alla rosor som går i zon 5 eller mer, alla dom får jag behålla år efter år. Sedan kan man lägga till ömtåliga rosor i varma, skyddade lägen, rosor för zon 3, många klena rosor har frusit bort här, det har kostat en del.
Redigerat av Kajsa: 10-06-2008, 11:15
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|