|
Bra idéer Sommartorparn, men jag är nog inte den rätta. Det finns trädgårdsdesigners och landskapsarkitekter som säkert kan rita upp och visa på referenshäckar och avgränsare.
Jag brukar också kika på blandplanteringar längs motorvägarna. Finns några riktigt fina! Bl a på väg E18 mot Mörby centrum, nu 10åriga (tror jag) blandade busk- och trädplantager som hela året har olika färger, många rödbladiga arter. E4an är bitvis också en exposé över roliga planteringar - både söderut och norrut från Stockholm.
Problemet som du beskriver med att buskar kan ta över varandra när de växer upp tycker jag man får leva med när man sätter blandhäck. Om man vill att den ska bli tät elelr hyfsat tät på mindre än 5 år så måste man sätta ganska tätt. Och det blir ett liv i häcken eller buskagen också när de ena tar över de andra. Det är roligt när en liten Malus Sargentii sticker fram med några blomstrande grenar ur ett rödbladigt buskage som tagit över till exempel.
En blandhäck jag satt består numera, ca 15 år efteråt, mest av fläder. Men på våren kikar forsythiablom fram överallt innan fläderns blad slagit ut, och en del annat senare på säsongen.
Låter man blandhäcken förbli helt blandad så får man stå ut med en del rörighet kan man säga. det är den perfekta häcken för den som inte vill att avgrönsningen ska kännas stel, och för den som inte vill beskära och sköta om så mycket. Och för den som gillar att kika på blom, knopp, blad och grenstrukturer som varierar - också år från år.
--------------------
|