Tack för svar!
Knopparna på de jag satte i vatten har redan börjat slå ut lite så de verkar trivas inomhus

Jag band upp mina två buskar igår, de hade inte klarat blåsten annars.
De där pionstöden, vart köper man dem och hur fungerar dem?
Där mina pioner står är det sol fram till runt 14-15 sedan blir det skugga men de två buskarna har båda många knoppar så de verkar trivas

jag tar nya bilder vid full blomning! Det är ju nästan som julafton! Blir så lycklig över mina fina pioner

CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-06-2008, 23:32)

Ah, se där vilken skönhet! Sorten får andra avgöra, tror att det är bra med ett foto när den är helt utslagen också.
Pioner för snitt tar man när de inte är fullt utslagna. Eftersom knopparna blåste av fick du ju ett gyllene tillfälle att se hur tidigt man kan ta dem.
Hur länge de blommar beror på sort, värme och hur soligt de står. Ju soligare desto kortare blomning. En del anser att det blir färre blommor om de står halvskuggigt jämfört med i full sol.
Jag tycker att det låter som ett bra tecken att det är knoppar i olika storlekar, då kan de nog blomma desto längre. Min brukar normalt stå uppåt 7-10 dagar - "underbart är kort"

På de flesta fyllda ört-pioner blir blommorna lite tunga för stjälkarna. Och kommer det regn på kan det bli platt fall. Till nästa år kan du fundera på att köpa pionstöd åt dem i så fall. Nu är det för sent att få dit såna men krisar det rejält så kan du säkert binda upp dem lite provisoriskt även i år. Eller ta mycket snittblommor. Se bara upp med doften, det kan bli lite tungt i små rum.