Om plommonträdet hade "pixi" som grundstam så är det inte säkert att det kommer att kunna stå av sig själv alls. Om det blåser p+å din lott kan trädet behöva stöd av tre pinnar i triangel. Stödbanden ska sitta lågt mot stammen - under halva stammens höjd från nedre krongrenarna räknat.
Svartmyror har en tendens att bygga i jorden, japp. Och när de gör det kan området bli helt underminerat. Jag har själv ett antal sådana myrrabatter - hur jag än vattnar. Dr myrorna bor bildas små kullar som består av endast fina sandkorn. Inte sällan dör perenner lite här och var för att de inte får vatten.
Där jag själv sandblandat jorden kommer myrorna helst och bygger. Det är ju logiskt, där torkar jorden upp snabbare. Och i krukor bygger de också.
Jag låter myrbona vara där det inte gör något om en och annan grästuva torkar. Att bara vattna bort myrbona där jag inte vill ha dem har inte funkat för mig, hur jag än öst på i krukor och rabatter. Man måste störa boet mer mekaniskt och sedan vattna.
Så med plopmmonträdet hade jag nog grävt upp det eller runt omkring det (pillrigt med fingrar eller liten kratta), spritt myror och ägg runt omkring, lagt i mer organiskt material och plantrerat det igen.
--------------------
|