Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Perenntips, För zon fem, österläge
          Mysis
          Inlägg 12-06-2008, 20:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem nr: 16 336

Äntligen har jag fått min uteplats! I österläge. Rabarbro (min rabarberplanta, som följt med genom åren, boendes i en kruka) har redan kommit ner i jorden men nu vill jag självklart ha mer! Funderar bland annat på en liten Hortensiabuske, men vet inte om den klarar sig häruppe i det karga klimatet? Vore tacksam för tips på perenner för mindre rabatt, härdiga i zon 5. Jag älskar vita och lite lätt rosa blommor!

/Linda

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ophelia
          Inlägg 13-06-2008, 08:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Håller med föregående skribent. Har du bara schysst jordmån och bra dränering (och det gäller för varenda zon man bor i) så klarar sig väldigt mycket. Du kan ju även köra med upphöjda bäddar så blir väl det ett litet tillskott. Egentligen är det svårt att ge tips på perenner då du faktiskt kan välja alla med ett antal (inte så många) undantag. Det är eg. bara de vedartade buskarna som kan vara knussliga, perennerna vissnar ju oftast ner så det handlar om att klara roten och är de så känsliga så kan du ju täcka.

Några tips är: Akleja, iris, stormhatt, rudbeckia, malvor, flox (prickflox blommar tidigare men jag skulle även testa med höstflox).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 06:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon