CITAT (nelly.trott @ 12-06-2008, 17:52)

WOW !!! - jag tror att allt annat beröm var sagt, och verkligen WOW .
har en fråga:
Skall jorden hållas fuktig konstant eller skall det torkas ut ? rotat planta ?
och samma fråga när det gäller en ny planta (inte rotat än alltså en roset ) fuktig konstant eller torka emellan ?
hur gör du Clivia?

, nelly.trott, välkommen i den här ananastråden!
Hur gör jag? Orotad rosett måste hållas i fuktig miljö annars är risken att den rotar sig aldrig specielt när temperaturen är högre. Den gillar ju att ha värmen runt fötterna ju högre temperatur desto bättre och fortare rotar den sig. Om temperaturen är omkring 25-30 grader är det också mindre risk att rosetten ruttnar. Temperaturen är viktigare än ljuset därmed inte sagt att ljuset inte är viktigt.
Om du redan har en rotad rosett då bör du vänta med vattningen tills jorden runt ananasen torkar ut. Det är mycket lättare nu på sommaren när ananaserna växer och lite vatten över inte gör så stor skada som på hösten eller vintern. Sista gången vattnar jag i oktober, sedan vilar mina ananaser tills januari och längre dagar kommer. Det är ytterst sällan de får vatten i den här "sovande" perioden, kanske bara de som har mindre krukor. Om de får vatten aldrig i rosetten för att det är mycket stor risk att de ruttnar på vintern. Det är bara på sommaren de uppskattar vatten i rosetten och kan uttnytja den i den soliga och torra miljön.
Ja, "lyssna" på ananasväxterna, du kommer säkert att förstå vad de behöver...
Här finns lite bilder till
Två ananaser från Guatemala gillar det varma vädret
två_ananaser_från_Guatemala....13.6.2008.jpg ( 76.62k )
Antal nedladdningar: 41Den skadade rosettens nya rosetter har vuxit lite
skadad_rosett__sept.2007....13.6.2008.jpg ( 59.85k )
Antal nedladdningar: 48En till ananas rosett på mitt kökfönster bland andra blommor
ananas_16.9.2007.....13.6.2008.jpg ( 118.3k )
Antal nedladdningar: 65Lycka till!!!
MVH/clivia