|
Full version: Ananas comosus
Jag vill bara uppmuntra alla som gör försök att odla ananas hemma och säga - ge inte upp!!! Det är en fantastisk känsla att ha en självodlad ananas hemma med dess fantastiska aroma som alla familjemedlemmar känner till. Nu 7 månader efter blomningen börjar den mogna och lukta i hela vardagsrummet. Det är inte så bra sommar detta året för tropiska växter här i Norden men ändå tippar jag att frukten kommer att väga omkring 1 kilo. Håller tummarna alla som har försökt och kommer att försöka odla ananas!!! [attachment=5611:ananas_7...rs_frukt.jpg] [attachment=5612:ananas_7..._frukt_2.jpg] MVH/clivia
Eva-Helene
29-07-2007, 16:24
Ooojjj! Grattis! Snälla, berätta hur du har gjort, från början till nu! Hur länge torkade du ananas-toppen innan du lade den på (eller i?) jorden? Vilken jord använde du? Hur lång tid tog det innan den blommade? Hur mycket ljus har den fått? Jag vill veta ALLT! (ursäkta min frågvisa framfusighet, men jag blir så hagalen!!!)
CITAT (Eva-Helene @ 29-07-2007, 17:24)  Ooojjj! Grattis! Snälla, berätta hur du har gjort, från början till nu! Hur länge torkade du ananas-toppen innan du lade den på (eller i?) jorden? Vilken jord använde du? Hur lång tid tog det innan den blommade? Hur mycket ljus har den fått? Jag vill veta ALLT! (ursäkta min frågvisa framfusighet, men jag blir så hagalen!!!)  Tack  , Eva-Helene.Du behöver inte be om ursäkt, jag känner mycket väl till den här känslan. Min femåriga planta började blomma i januari detta året utan några som helst hjälpmedel, av sig själv. Det var altså länge sedan jag planterade rosetten av köpt ananas i blandning av kogödsel, rhododendronjord och sand. Vad jag har lärt mig med åren är att det är bättre att vattna genom botten av krukan och absolut inte i rosetten för att den har lätt för sig att ruttna i mitten i svenska förhållanden. I lägenheten finns inte sådan hetta och luftströmning som på plantagen som leder till nästan omedelbart vattenavdunstning i mitten av rosetten när det regnar. Detta är många gånger orsaken till att vår växt flyger till himmlen... Vad ananas behöver är mycket värme, värme, värme... Många också i detta forum säger att det går bra att vista ananasen ute på sommaren men det är ingenting att rekomendera för att skiftningar i temperaturen är för höga här i Sverige. Växten överlever ute, den kan även blomma men fruktn är sällan större än två tennisbollar och är surare än frukt som mognar i varmare förhållanden. Hela växten växer mindre när det är kallare. Ljuset är också viktigt och du måste placera den i söderläge, jag har svårt att säga på fönsterbrädan när jag tittar på mitt exemplar som växer i 40 cm kruka... Den behöver plats att växa ordentligt. Ananasen du köper i blomsterbutiken kommer aldrig att bli så stor men å andra sidan det finns inte många som lyckats att ha frukt på den i fortsätningen inte bara när de köper den. I allra flesta fall överlever den inte fruktningen för att den är utmattad...Men tillbaka till ananasen från rosetten. Du måste välja ananas med en frisk rosett. På sommaren är det lättare att finna sådana. Du kan välja att rota den i vatten eller i jord. I vattnet kan du se rötterna efter två veckor, men sen kan det ta tid att anpassa sig till jorden och i genomsnitt tar det lika lång tid för båda fall att börja växa. Ungefär 3 månader. Altså tålamod. Inte röra med växten i onödan även om det är mycket spännande att titta från varje sida på den nästan varje dag i början... Jag skickar några bilder imorgon... MVH/clivia
Läckert! Kul att få se den. Mvh Fenja
Hej,
nu bifogar jag lovade bilder på min svenska ananas:
Ananasen börjar blomma (4.2.2007) [attachment=5815:4.2.2007.jpg]
Vi kan se lilla blommor (1.3.2007) [attachment=5813:1.3.2007.jpg]
Den växer ganska fort (27.4.2007) [attachment=5820:27.4.2007.jpg]
Nu är det maj (15.5.2007) [attachment=5819:15.5.2007_2.jpg]
juni 2007 (5.6.2007) [attachment=5816:5.6.2007.jpg]
juni 2007 [attachment=5814:2ananasy_jun2007.jpg]
Vi ska snart äta ananasen (3.8.2007) [attachment=5821:Vi_ska_ä...snart....jpg]
MVH/clivia
Eva-Helene
03-08-2007, 11:23
MEN NU BLEV JAG JU ÄNNU MER HAGALEN!!!!  (  )
Nu kommer skörden...
sista bilden på växten med ananas [attachment=6038:sista_bi...nanas....jpg]
ananas skörden [attachment=6040:skörden4.jpg]
den luktar underbart [attachment=6039:skörden.jpg] [attachment=6135:skörden2.jpg]
vi väger den [attachment=6041:skörden9.jpg] [attachment=6042:skörden10.jpg]
smaklig måltid!!! [attachment=6043:skörden12.jpg]
MVH/clivia
För att avsluta det här kapitlet lägger jag till bilden på plantan efter skörden, det kanske finns människor här på forumet som är intresserade i ananas odling i svenska förhållanden.
ananas plantan efter skörden:
[attachment=6132:ananas_p..._skörden.jpg]
för de som vill ha ananas på fönsterbrädan är det mer lämpligt med den här vita miniatyr sorten.
[attachment=6133:ananas__vit_liten.jpg] [attachment=6658:ananas__...a_växten.jpg]
MVH/clivia
Ojoj, va häftigt!! Grattis
Marcelo
22-08-2007, 15:00
wow!! coolt!
Tack  för beundran, L-inda och Marcelo. Den här månaden har jag gjort ett försök att rota ananas rosett i vatten och här är resultat eften en månad: Rötterna hos en ananas rosett från affären efter en månad i vatten: [attachment=6652:ananas_r...i_vatten.jpg] Den pyttelilla "kungen bland frukterna" har vuxit lite efter blomningen: [attachment=6653:en_liten...rukterna.jpg] Ja, och en sak till. Vad gäller Ananas comosus har jag läst mycket om behandlingen med etylen. Om ni vill försöka göra det vänta tills ananas är stor nog att ha en frukt. Annars kan det sluta på det här sättet: [attachment=6659:pyttelit..._comosus.jpg] MVH/clivia
verkar ju tokskoj, ..och för den korkade (det är väl jag då ..), rosetten, det är alltså precis där det gröna börjar? Och den sattes ner i jord? och sen vänta på att ngt händer? Har absolut noll plats för ngt sådant just nu, men låter som ett jäkligt kul projekt för framtiden..
CITAT (ge5239 @ 25-08-2007, 17:22)  verkar ju tokskoj, ..och för den korkade (det är väl jag då ..), rosetten, det är alltså precis där det gröna börjar? Och den sattes ner i jord? och sen vänta på att ngt händer? Har absolut noll plats för ngt sådant just nu, men låter som ett jäkligt kul projekt för framtiden..  Ge5239, du behöver väl inte undervärdera dig, tror jag, korkade är vi alla om vi inte frågar  när vi inte vet, eller hur ?  Teknik är så underbar nu på att förklara saker på lång dinstans, kasta inte stenar på dig själv. Jag tror att den här bildserien besvarar din fråga på lämpligt sätt kanske också för andra som vill försöka odla ananas någon gång: miniananas (mindre form av Ananas comosus) [attachment=6738:miniananas1.jpg] miniananas + rosett [attachment=6739:miniananas2.jpg] miniananas, rosett före planteringen [attachment=6740:miniananas3.jpg] miniananas rosett i jorden maj 2007 [attachment=6741:minianan...maj_2007.jpg] miniananas augusti 2007 [attachment=6742:minianan...sti_2007.jpg] Lycka till MVH/clivia
Eva-Helene
25-08-2007, 19:14
Åh, TACK för den bildserien! Nu fattar jag hur man gör! Toppen!
tackar för svar, kan medela att jag hade gjort fel med den tanken jag hade i mitt lilla huvud ;-) (eller, det vet man ju aldrig, jag kör mitt egna lilla sätt lite då och då och förvånar folk när det funkar)
mrbrownstone
04-09-2007, 22:35
Hej Clivia
Jag har planterat en ananans ja köpt på ica haft den sen våras den växer som bara den. Ja måste tack för bild spelet. nu fick ja äntligen svar på om någon lyckat få frukt på en ananas i Sverige. luktar det från plantan när den blommar? ja hoppas min oxå växer sej lika stor som din. har du planterat något annat roligt? ja o min tjej vi plantera aubugen eller hur de stavas. de gick mycke bra. de blev några frukter så de blev Muzaka till middag. men nu e ja hel spänd på anananasen om man lyckas med den me.
tack o hej
Krook
Oj vad häftigt!!  jag ska nog också pröva! Var till en ananas odling på azorerna och odlings processen verkade väldigt invecklad. Men det är ju kul att höra om nån som har lyckats få frukt på den.  *springer och köper ananas*
CITAT (mrbrownstone @ 04-09-2007, 23:35)  Hej Clivia
Jag har planterat en ananans ja köpt på ica haft den sen våras den växer som bara den. Ja måste tack för bild spelet. nu fick ja äntligen svar på om någon lyckat få frukt på en ananas i Sverige. luktar det från plantan när den blommar? ja hoppas min oxå växer sej lika stor som din. har du planterat något annat roligt? ja o min tjej vi plantera aubugen eller hur de stavas. de gick mycke bra. de blev några frukter så de blev Muzaka till middag. men nu e ja hel spänd på anananasen om man lyckas med den me.
tack o hej
Krook Jag hoppas och håller tummarna att du lyckas, Krook!!! Nej, jag har inte märkt att den luktar när den blommar men desto mer luktar den när den mognar!!! Fantastisk upplevelse för hela familjen. Jag har väntat fem år men plantan är värd all möda för min del. Grattis till aubergine, tror jag, att detta är den svarta grönsaken i affären MVH/clivia
CITAT (Sofiia @ 05-09-2007, 00:04)  Oj vad häftigt!!  jag ska nog också pröva! Var till en ananas odling på azorerna och odlings processen verkade väldigt invecklad. Men det är ju kul att höra om nån som har lyckats få frukt på den.  *springer och köper ananas* Jag var på Azorerna för tre år sedan. Deras sort av ananasen smakar lite annorlunda och är mindre i uppväxt anpassad för växthusodlingen men i alla fall den smakade mycket bättre än de som importeras till Sverige som gröna och omogna frukter. Även min ananas i lägenheten var mycket saftigare och saknade helt och hållet de där fibrerna som stannar i tänderna när vi äter de importerade frukterna. Lycka till med odlingen !!!:rose:  MVH/clivia
Jo anansen på azorerna var så söt och god. Dom berättade där att det engång hade börjat brinna i ett av deras växthus och att ananasen från det växthuset sedan var så god så efter det har dom börjat "röka" (de hade någo slags trä flisor på marken som de sedan sätter eld på) ananasen i ett visst skede av mognings processen. Därför är den speciellt god påstod de. Vet inte om det är specifikt för azorerna eller om ananasen "röks" annanstans också. Jag skulle ju kunna sätta in bilder från odlingen. det är ju alltid kul med bilder  [attachment=7066:ananas2.jpg] [attachment=7067:ananas_1.jpg]
CITAT (Sofiia @ 05-09-2007, 11:33)  Jo anansen på azorerna var så söt och god. Dom berättade där att det engång hade börjat brinna i ett av deras växthus och att ananasen från det växthuset sedan var så god så efter det har dom börjat "röka" (de hade någo slags trä flisor på marken som de sedan sätter eld på) ananasen i ett visst skede av mognings processen. Därför är den speciellt god påstod de. Vet inte om det är specifikt för azorerna eller om ananasen "röks" annanstans också. Jag skulle ju kunna sätta in bilder från odlingen. det är ju alltid kul med bilder  [attachment=7066:ananas2.jpg] [attachment=7067:ananas_1.jpg] Sofiia, på Azorerna upptäckte man slumpmässigt i 1874 att det är etylen gas som sätter igång blomningen. Detta skedde 6 veckor efter behandlingen med "röken" från trä. Den här traditionella metoden är mer sofisticierad idag och används inte bara att komma igång med blomningen närsomhelst på året men också att höja vikten hos frukterna i Hawaii, Puerto Rico, Malaisia, ja, varsomhelst ananasplantagen finns. Du har tagit fina bilder MVH/clivia
aa, okej. På dem så lät det som om de skulle va de enda som använde sig av denna metod, men den spred såklart sig därifrån sedan.. Men det var iallafall en brand i växthuset som det började med  vilket ju är ganska intressant.
CITAT (Sofiia @ 05-09-2007, 15:56)  aa, okej. På dem så lät det som om de skulle va de enda som använde sig av denna metod, men den spred såklart sig därifrån sedan.. Men det var iallafall en brand i växthuset som det började med  vilket ju är ganska intressant. Ja, Sofiia, också bränder har sin plats i naturen och detta är mycket intressant att observera och förstå ur växternas synvinkel. Spännande att se hur tex många lökväxter beter sig efter bränder tex i Sydafrika utan att visa några som helst livstecken många år i jorden och sen träda fram med sina fantastiska färger några veckor efter allt förstörande branden. Ja och dessa praktfula översvämningar av blommor så småningom försvinner om det inte brinner 2-3 år i rad och vänligen överger sin plats till andra växter för att sova i jorden tills en annan brand uppstår... Grorbarhet hos några eukalyptusfrön sätter igång efter bränder i Australien, det finns många exempel på samspel mellan bränder och naturen, allt har sin plats på Jorden...Allt dåligt är bra till något annat ... MVH/clivia
Jo det är bra att det brinner för växterna  fast inte människor i australien t.ex. alltid tycker att det är så kul att det brinner där varje sommar
CITAT (Sofiia @ 05-09-2007, 19:41)  Jo det är bra att det brinner för växterna  fast inte människor i australien t.ex. alltid tycker att det är så kul att det brinner där varje sommar Det är inte en ny företeelse att det brinner i Australien på sommaren bara människor har blivit mycket mer... MVH/clivia
mrbrownstone
06-09-2007, 21:44
CITAT (clivia @ 05-09-2007, 08:41)  Jag hoppas och håller tummarna att du lyckas, Krook!!! Nej, jag har inte märkt att den luktar när den blommar men desto mer luktar den när den mognar!!! Fantastisk upplevelse för hela familjen. Jag har väntat fem år men plantan är värd all möda för min del. Grattis till aubergine, tror jag, att detta är den svarta grönsaken i affären MVH/clivia Tack. Ja har min i en liten kruka nu. Men ska in handla en större i helgen. Har söder läge men bara 1 ett fönster och har ja den på golvet på nån pelare så hamnar den bara i vägen för balkong dörren så ja har problem var ja ska placera den för att den ska trivas som bäst. Ja, den trivs rätt bra där den står nu men ja vill ha den i en riktigt stor kruka så de blir fin frukt på min me  Ja Aubergine e den svarta grönsaken  smakar inte mycke men om man skivar dem och tar lite grillolja på dem o lägger dem på grillen kan de va riktigt friskt o gott. Muzaka har du väl ätit? det är jätte gott. de e grekisk maträtt. jaja ha det bra MVH/Krook
CITAT (mrbrownstone @ 06-09-2007, 22:44)  Tack. Ja har min i en liten kruka nu. Men ska in handla en större i helgen. Har söder läge men bara 1 ett fönster och har ja den på golvet på nån pelare så hamnar den bara i vägen för balkong dörren så ja har problem var ja ska placera den för att den ska trivas som bäst. Ja, den trivs rätt bra där den står nu men ja vill ha den i en riktigt stor kruka så de blir fin frukt på min me  Ja Aubergine e den svarta grönsaken  smakar inte mycke men om man skivar dem och tar lite grillolja på dem o lägger dem på grillen kan de va riktigt friskt o gott. Muzaka har du väl ätit? det är jätte gott. de e grekisk maträtt. jaja ha det bra MVH/Krook Krook, har du foto på din planta? min växer vidare med en ny rosett i mitten som är cca 50 cm stor redan. Jag är mycket nyfiken när kommer denna att ge mig en frukt. [attachment=7151:ananas_p...7.9.2007.jpg] MVH/clivia
mrbrownstone
17-09-2007, 19:46
CITAT (clivia @ 07-09-2007, 13:33)  Krook, har du foto på din planta? min växer vidare med en ny rosett i mitten som är cca 50 cm stor redan. Jag är mycket nyfiken när kommer denna att ge mig en frukt. [attachment=7151:ananas_p...7.9.2007.jpg] MVH/clivia Hej Nä jag har ingen bild på min planta men de kan ja fixa inom kort. e de samma som växer vidare? dör dom inte ut efter att de fått frukt? eller de e skott? hur kommer sidoskotten? kommer de från plantan som en svärmors tunga, dvs att de dyker upp sidan om plantan från jorden? MVH/ Krook
CITAT (mrbrownstone @ 17-09-2007, 20:46)  Hej
Nä jag har ingen bild på min planta men de kan ja fixa inom kort. e de samma som växer vidare? dör dom inte ut efter att de fått frukt? eller de e skott? hur kommer sidoskotten? kommer de från plantan som en svärmors tunga, dvs att de dyker upp sidan om plantan från jorden?
MVH/ Krook Jag vet inte om det är samma växt eller om det är en ny rosett som har bildats precis på samma plats som själva ananasen. I literaturen står det att ananasplantan ibland kan blomma två gånger men andra gången blir frukten mindre. En sak är klar, det går inte att på något enkelt sätt ta bort rosetten utan att skada den så jag måste vänta. Nej, rosetter dyker inte upp sidan om plantan, de bildas på plantan antingen på botten mellan rötterna och själva växten eller på plantan tex. under själva frukten eller mellan bladen. Du kan se på bilden hur den nya rosetten kom ut i början a v juni och lite till: [attachment=7529:ny_rosett_5.6.2007.jpg] [attachment=7530:ny_rosett....jpg] [attachment=7531:ny_rosett1.jpg] Och här växer en ny bladrosett (2.9.2007): [attachment=7532:bladrose...2.9.2007.jpg] MVH/clivia
mrbrownstone
18-01-2008, 17:41
HEJ IGEN! ja ska fotta min anananas planta ikväll och lägga upp på måndag. den e stor o fin men inte alls så stor som din. De e lite trångt i fönstret. Ja läste att man kan lägga mogen frukt vid sin planta så ska de öka chanserna på att de ska bli frukt på plantan. har du hört något om de? ha det fint
MVH /Krook
CITAT (mrbrownstone @ 18-01-2008, 17:41)  HEJ IGEN! ja ska fotta min anananas planta ikväll och lägga upp på måndag. den e stor o fin men inte alls så stor som din. De e lite trångt i fönstret. Ja läste att man kan lägga mogen frukt vid sin planta så ska de öka chanserna på att de ska bli frukt på plantan. har du hört något om de? ha det fint
MVH /Krook Ja, mrbrownstone, det har jag inte bara hört men också försökt. Det är etylengas som frigör sig ur mognade frukter (äpplen tex). Ibland hjälper det och om cca en månad börjar ananas blomma, ibland trotsar växten och vill inte "lyda" tills det inte är dennes "tid". Jag var inte den lyckligt lottade och misslyckades med sådana försök. Men det finns odlare som har positiva erfarenheter, det gäller bara att prova sig fram. Håller tummarna!!! MVH/clivia
Marina i Hällekis
21-01-2008, 11:13
Oj! här halkade man in på ett bananskal och hamnade mitt i en ananasodling! Tack för för tydliga anvisningar och grattis till frukterna.
Detta måste jag prova!
Det var inte så mycket skrivet i det här tråden på länge. Mina ananaser vilar ännu men jag har beskärt de två stora ganska mycket för att ha plats för andra saker inte bara "ananas plantagen". Ingen blomningen i sikte ännu så länge det här året. Men jag vill veta vad som händer med den stora plantan i fortsätningen.  För att förnya plantagen har jag rotat några rosetter från olika källor till mina gamla.  Här finns några bilder: Min stora ananasplanta 12.2.2008 [attachment=13263:min_stor...2.2.2008.jpg] rotade rosetter från okt 2007 idag 12.2.2008: [attachment=13268:en_rotad...kt._2007.jpg] [attachment=13265:en_till_...duras....jpg] Baby ananasen från förra året idag: [attachment=13269:baby_ana...rra_året.jpg] En "liten" fönster-ananasplantage" till:(inte min, tyvärr  ) [attachment=13270:ananasov...eckien_2.jpg] Kanske är någon intresserad i lägenhets ananas odlingen under de svenska förhållandena. MVH/clivia
SvenssoniLund
12-02-2008, 19:22
Riktigt häftigt!
nilssontherese
13-02-2008, 10:54
Alltså jag är superimponerad av ananasodlingarna!! Clivia! Hur gör du? Snacka om att du har gröna fingrar!  så himla häftigt! Hur länge tar det från rosett till ananas?
CITAT (nilssontherese @ 13-02-2008, 10:54)  Alltså jag är superimponerad av ananasodlingarna!! Clivia! Hur gör du? Snacka om att du har gröna fingrar!  så himla häftigt! Hur länge tar det från rosett till ananas? Det var förra året vi hade ananasen. Nu är det väntans tid... Vad gäller tiden, tror jag, detta beror på odlaren och omständigheterna. Om ananasplantan mår bra kan du ha frukten om tre år (jag känner till sådana experter). Jag själv måste vänta fem år här i Sverige men nu försöker jag att sätta mitt personliga rekord och ha den åtminstone lite tidigare...  Rosetten från min hemmaodlade ananas har jag rotat i augusti och den växer ganska snabbt... Rosetten från hemmaodlad ananas idag: [attachment=13339:rosetten....2008JPG.jpg] Vi har skördat och smakat den här pyttelilla stackaren: [attachment=13341:P2120106.JPG] Luktar och smakar gott men den är verkligen pytteliten... MVH/clivia
Hej igen,
om någon undrar om det går att rota en ananasrosett i vatten, här har ni resultat av mitt försök:
ananasrosett i augusti 2007 [attachment=13970:ananas_i...2.8.2008.jpg]
ananas rosett februari 2008 [attachment=13971:ananas_i...alvår....jpg] [attachment=13973:ananas_i...år_2.....jpg] [attachment=13974:ananas_i...år_3.....jpg]
MVH/clivia
Hej! Va härligt det måste kännas att faktiskt få ätbar fruk. Jättefin planta
CITAT (Linis @ 27-02-2008, 15:12)  Hej! Va härligt det måste kännas att faktiskt få ätbar fruk. Jättefin planta  Tack, Linis, du kan också prova att odla dem, det är faktiskt inte så svårt... Här finns två syskon från Guatemala, "adopterade" igår... [attachment=14010:två_sysk...uatemala.jpg] [attachment=14011:...i_egn...r_2.2008.jpg] Om de kommer att uppskatta vår omhändertagande, återstår att se. MVH/clivia
160kvm stort hus
28-02-2008, 09:20
Åh va läckert!!! Det här måste jag testa!!
För er som inte orkar vänta så finns det tydligen ananasplantor med frukt på ikea att inhandla.
( fast man vet ju inte hur dom har levt... )
Idag satte jag en "ananastopp" i vatten! Ska bli mycket spännande att se om det utvecklas därifrån! Tycker dina plantor är så snygga clivia och blev så sugen själv att jag inte kunda hålla mig!
CITAT (Kee @ 05-03-2008, 21:21)  Idag satte jag en "ananastopp" i vatten! Ska bli mycket spännande att se om det utvecklas därifrån! Tycker dina plantor är så snygga clivia och blev så sugen själv att jag inte kunda hålla mig! Jag håller tummarna att du lyckas, Kee!!! Det är mycket spännande och kostar nästan ingenting!!! MVH/clivia
jannika
06-03-2008, 17:22
CITAT (Kee @ 05-03-2008, 21:21)  Idag satte jag en "ananastopp" i vatten! Ska bli mycket spännande att se om det utvecklas därifrån! Tycker dina plantor är så snygga clivia och blev så sugen själv att jag inte kunda hålla mig! Här är en till som blev så sugen!  sitter du också och läser gamla trådar??  Jag sätter direkt i jord, tänkte jag. blir det fel? är vatten bättre? jag skar av toppen, ca ½ cm fruktkött och fick torka ngt dygn... vad tror ni, de lärda och erfarna??
Jag såg faktiskt tråden innan, men har väl inte direkt rusat till affären och köpt en ananas, sen vill man ju alltid vänta till våren, det är ju lättare att rota skott då.
Jag skar av min precis ovanför frukten och plockade väl bort ett par av de nedersta bladen och satte direkt i vatten, ska bli intressant att se om de olika metoderna gör ngn skillnad!
CITAT (Kee @ 06-03-2008, 17:54)  Jag såg faktiskt tråden innan, men har väl inte direkt rusat till affären och köpt en ananas, sen vill man ju alltid vänta till våren, det är ju lättare att rota skott då.
Jag skar av min precis ovanför frukten och plockade väl bort ett par av de nedersta bladen och satte direkt i vatten, ska bli intressant att se om de olika metoderna gör ngn skillnad! Det finns många vägar att nå samma resultat det gäller bara att prova sig fram och hitta dem...det kräver bara tålamod och uthållighet att lära sig lyssna på de små signalerna som växterna sänder till oss... MVH/clivia
Backamona
14-03-2008, 22:02
[font="Arial Black"][/font][size="3"][/size][color="#808000"][/color] Helt fantastiskt! Detta trodde jag inte var möjligt här i Sverige. Det ska jag pröva fram i sommar, skulle vara fantastiskt roligt om det fungerar. Tusen tack för denna fenomenala tråd. Backamona
CITAT (Backamona @ 14-03-2008, 22:02)  [font="Arial Black"][/font][size="3"][/size][color="#808000"][/color] Helt fantastiskt! Detta trodde jag inte var möjligt här i Sverige. Det ska jag pröva fram i sommar, skulle vara fantastiskt roligt om det fungerar. Tusen tack för denna fenomenala tråd. Backamona Lycka till, Backamona!!! MVH/clivia
jannika
15-03-2008, 08:12
jag torkade toppen i två dgr, och sen satte ner i fuktad såjord. nästa gång får jag prova ngt annat, för min är rent möglig undertill... det lär nog inte rätta till sig...  hur lång tid tar det i vatten? hur går det för er andra?
Mitt experiment gick åt h-vete! Men jag tror det berodde på att rosetten var ganska dålig redan från början, tittade faktiskt mest på frukten när jag köpte den. Rosetten blev bara mörkare och mörkare i färgen och efter ett par dar var den alldeles brun. Kanske att det blir bättre om man skulle få fatt i en ekologiskt odlad frukt? Nåväl det kostar ju inte så mycket att försöka så jag lär testa igen.
Två syskon från Guatemala njuter i solen: [attachment=15068:två__sys...5.3.2008.jpg] en närmare blick: [attachment=15069:den_förs...5.3.2008.jpg][attachment=15070:den_andr...5.3.2008. jpg] Jag har försökt rota en skadat rosett också. Den är från 30.9.2007. [attachment=15071:en_liten...pt._2007.jpg] Det är tålamod som krävs.... MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|