CITAT (Christer i Falköping @ 14-06-2008, 08:41)

Men jag har för mig att jag hörde på Tv eller radio för något år sedan att man just startat en Trädgårdsmästarutbildning. Att man alltså får den titeln när man är klar? Stämmer det eller minns jag väldigt fel nu? Själv var jag väldigt kluven till om jag skulle kalla mig trädgårdsmästare när jag hade handelsträdgården, tyckte nog att det skulle finnas tillräckligt med erfarenhet i yrket eller lång utbildning bakom innan man kallade sig det. Men sedan kallade alla kunder mig för det ändå, så skit samma, numera kallar jag mig för det ibland
Christer.
Vi fick lära oss grunderna inom design och naturligtvis även teorier om varför trädgård och natur är så välgörande och hälsofrämjande för människor. Ämnet trädgård kommer man nog tyvärr aldrig att behärska fullt ut eftersom det är enormt stort. Idag finns det ingen gräns för vad som krävs att kalla sig trädgårdsmästare så vitt jag vet. Har man gått ngn form av trädgårdsutbildning så kan man kalla sig trädgårdsmästare om man vill. Själv har jag gått en 1-årig trädgårdsutbildning på komvux och sedan denna 2-åriga utbildning på högskolan, ju mer jag har lärt mig desto mer inser jag vad lite jag egentligen kan och hur enormt stort ämnet trädgård är. Det är det som är lite av charmen med trädgård eftersom det finns nya saker att upptäcka och att lära sig hela tiden.