Ja jag brukar också dregla över LÅGs rosenbibel var och varannan dag... För mig är doften nr 1, och eftersom jag är kille med rätt taskigt luktsinne, (enl min fru med väninnor), så ska det vara riktigt rejält starkdoftande rosor. Jag tycker om böcker, att se bilder och läsa texter, och LÅG har med doft/styrka. (Databaser är praktiska men där finns ingen känsla, det går inte att jämföra med en välfylld bokhylla, nej att hålla och bläddra i en riktig fysisk bok mmmm). Ursäkta utvikningen.
Emellertid rekomenderar jag å det starkaste att ta tid på sig och att åka runt och titta och lukta på riktiga rosor under olika förhållanden. En och samma ros luktstyrka kan variera mellan noll och jättestarkt t ex beroende på tid på dagen, dagstemperatur, sol, var den är planterad, kanske beroende på klonen, zon, jordmån osv. Det gäller i viss utsträckning även övriga egenskaper. T ex sommaren 2005 (tror jag det var) som var rejält regnig här i skåne, då var jag (som varje år) på Fredriksdals rosarium i Helsingborg och inspekterade rosorna. Det var inte många rosor som var fräscha och fina, av flera hundra olika rosor som de har så tror jag att ena handens fingrar räcker till i antal för de som såg bra ut. Förra året noterade jag till min stora förvåning att Rosa Multiflora och Venusta Pendula doftade riktigt, riktigt, riktigt starkt. Normalt är de i princip doftlösa, (i alla fall i min nos). Senare på turen runt i rosariet samma soliga, varma och fina dag så noterade jag flera rosor som normalt doftar starkt, de doftade bara ytterst svagt. Själv har jag t ex ett par Terese Bugnet som är i princip doftlösa, (något som tom min fru håller med om). Varför vet jag inte, (att de är doftlösa alltså, ja, nej, jo, det är ju iofs lite märkligt att min fru håller med mig när jag tänker närmare på saken...). Väldigt många av mina rosor lider av svartfläcksjuka, trots att jag inte har en enda som enl uppg ska vara känslig för SF. Samma buskar uppåt landet (hemma hos päronen) är i perfekt skick. Summa sumarum, det är ingen exakt vetenskap att välja rosor, det tar många år att lära sig någorlunda vad som funkar där man bor.
Oj, jag kom ju av mig, åter till doften. Den är inte lätt att beskriva, den behöver upplevas. Dessutom är våra nosar olika intrimmade. Vissa rosor som jag tycker luktar gott finns det andra som inte tycker om, och vice versa. Avslutningsvis vill jag bara nämna att det finns olika doftklasser, där det enl min mening är de gammaldags som är överläset bäst, typ Albor, Gallicor, Damascener, Centifolie, Bifera och Portland huvudsakligen. De har den här underbart fräscha citrustonen i sina dofter.
Nä, nu har jag gaggat färdigt för idag. God natt. /S
|