Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Höstsådd
          Petronellah
          Inlägg 16-06-2008, 19:48
          Länk hit: #1

Gäster

Hej! Har hört att man kan så några ettåriga växter på hösten för att de sedan ska gro kommande vår.
          Vilka ettåringar passar detta för?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Heda
          Inlägg 17-06-2008, 08:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Jag brukar faktiskt "strössla ut" lite allt möjligt framåt senhösten. Inte i någon speciellt ordnad form utan direkt i rabatter där jag tycker att det kan passa. Ibland har jag glömt bort det på vårkanten och finner mig sedan ha ettåringar och perenner kika upp där jag tänkt, eller redan satt något annat.

I höstas skvätte jag ut vallmo och det mesta blev nog undanrensat i våras men några plantor har kommit upp och det är helt otroligt vilken skillnad i storlek och tid höstsådden gör! Dessa vallmoplantor står redan i full blom och är 70-80 cm höga och mkt kraftiga med 5-10 knoppar per planta! Så stora brukar inte mina vårsådda vallmo bli....och de som möjligtvis blir det dröjer till slutet av juli- början av augusti.

Har hört ganska många som faktiskt brukar höstså Lejongap direkt ute (!?) De bor iof i zon 1 men i alla fall?! Tyckler sjölv att de solrosor som gror ur fågelmaten alltid blir större och finare än de jag sår på våren...

Jag har inte provat så många ettåringar själv men skulle tro att alla som kan direktsås ute blir kraftigare och tidigare av att sås på hösten. De självsådda rosenskärorna bla blir mkt tidigare hemma hos mig, även om jag inte sett den före jag sår själv.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 14:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon