åh fy!!! Det verkar vara den åkomma som på franska heter Milidiou , på svenska har jag ingen aning om vad den heter faktiskt.
Stackars du om dina tomater har drabbats av denna svampsjukdom! Det är en sjukdom som kommer sig av fukt som t.ex vattenstänk på bladen vid vattning, eller för mycket regn som var fallet där jag bor förra sommaren. Svampbakterierna frodas vid en temperatur på ungefär 20°, dvs rumstemperatur. Förra året hade jag 80 tomatplantor och alla drabbades, liksom alla grannarnas.
Man kan förebygga detta problem genom att behandla plantorna med så kallad Bordeauxvätska som innehåller kopparsulfat och släckt kalk. Man kan behandla plantorna flera gånger under växtperioden. Är de redan sjuka så kan du eventuellt rädda de frukter som inte ännu angripits genom att avlägsna allt som ser sjukt ut (blad och frukter) och duscha resten med denna vätska. Elda upp alla delar som du tar bort för denna sjukdom sprider sig till allt annat (potatis, gurkor, meloner mm mm) och lägg absolut inga sjukdomsdrabbade delar i komposten!
I år har jag provat på inrådan av gamla erfarna odlare att innan utplantering av mina tomater genomborra deras huvudstjälk med en tunn koppartråd eftersom detta sägs förhindra denna fruktansvärda svamp att stiga med saven i stjälkarna. Dessutom rekommenderas att bredvid varje tomatplanta borra ner en uppochnervänd petflaska vars botten man har skurit av, och sedan fylla på vatten i flaskan. På så sätt vattnar man utan att riskera vattenstänk på bladen. Detta och många andra tips har jag hittat. För jag vill INTE att det ska bli som förra året en gång till...
Redigerat av Rosmarin: 17-06-2008, 10:40
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|